Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


En dårligere skole med tester?

"- Norge er med på alt som kan krype og gå av internasjonale studier, sier professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Universitetet i Oslo Svein Sjøberg. Han tror målene forsvinner i all testingen."


05.09.2009

I et intervju på nrk.no undrer Sjøberg seg over at testene man bruker for å måle om skolen gjøre en god nok jobb ikke forholder seg til målene man i første omgang har satt for skolen. Han forteller videre om skoler i England som kuttet ut fag som gym og musikk for å få mer tid til å drille elevene fram mot viktige tester. England har som kjent reversert prosessen og redusert antallet tester for å få tid og fokus tilbake mot "normal" undervisning.

Hvordan er det her i Norge?
Om musikkfaget ikke blir kuttet ut, så finnes det kanskje eksempler på at de praktiske estetiske fagene mister fokus. En faglærer i kunst og håndverk på Ringerike ble pålagt å gjøre lesetester i kunst og håndverk-faget fordi alle fag skulle delta i utvikling av grunnleggende ferdigheter. Ved en skole i Aurskog-Høland opprettet de "grunnleggende ferdigheter" som eget fag, der alle andre fag måtte avgi deler av tidsressursen. Er dette vanlig eller unntakene? Og er det formålstjenlig?

  • Har norsk skole lagt seg på en passe mengde tester?
  • Finner skolen en form som gavner eleven eller får undervisingen et usunt fokus?
  • Har kunnskapsutvikling i basisfagene for liten prioritet?


Gå til nettverket på Musikkpedagogikk.no for å kommentere.

Les hele intervjuet med Svein Sjøberg på nrk.no ved å følge denne lenken.

OPPDATERT:

Forskning.no melder om at britiske forskere reiser den samme kritikken:

"Skolehverdagen blir i altfor stor grad detaljstyrt fra sentralt hold, og et sterkt fokus på lesing, skriving og matte har ført til at pensum er blitt snevrere enn i Victoria-tiden, noe som har gått ut over fag som historie, musikk og språk, heter det."

Les hele artikkelen på Forskning.no.

Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map