Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Logg uke 1 - 2012

Elevene øver i Garageband.


En av utfordringene ved samspill i grunnskolen er at vi ofte er veldig mange. Med 28 elever, der de fleste er nybegynnere på instrumentene, blir det fort mye venting. Selv om jeg viser ting i samlet gruppe blir det alltid bli behov for ekstra hjelp til noen. Jeg har forsøkt ulike måter å forkorte ventetiden og den danske pedagogen Ken Dolva har skrevet en interessant bok som beskriver samspill i et rotasjonsprinsipp og med bruk av elever som instruktører. ("Sammenspil med rotation") Jeg vil likevel sjekke ut om iPad'en kan hjelpe oss med å forberede samspillet.

Vi skulle spille Stella Mwangis Haba Haba. Arrangementet finner du på denne siden.

Skissen ser slik ut:

  1. Synge låta (slik at alle kjenner den).
  2. Gjennomgang i plenum (besifring, rytmer m.m.).
  3. Øving på instrumenter: Halvparten spiller gitar med meg, mens resten øver individuelt på iPad.
  4. Som punkt 3, men bytte grupper.
  5. Samspiil med ulike instrumenter.
  6. Arrangere låta.

Jeg har laget et notat i Evernote som beskriver kortfattet hva elevene skal gjøre på iPad'en. Kort fortalt handler det om:

  • Sette opp Garageband med riktig toneart, tempo og metronom på.
  • Legge til et spor og finne fram instrumentet de skal øve på i Garageband (Smart gitar, bass, trommer etc.)

Notatet inneholder en kort forklaring av hva elevene skal øve på og brukes underveis i arbeidet:

  • Øve på å holde pulsen sammen med metronomen i Gargeband
  • Øve på rytmen vi skal bruke i trommer / perkusjon.
  • Huske besifringen.
  • Finne fram og øve på akkordene på et keyboard (etter tegning i Evernote).
  • Finne fram og øver på tonene på bass.

Alt dette øves med touch-instrumentene som finnes i Garageband. Det blir selvsagt ikke det samme som å holde en gitar, el-bass etc., men håpet er at overføringsverdien er stor nok til at de kjenner seg igjen når de kommer til de akustiske instrumentene. Dermed vil det raskere å sette seg inn i spillingen på de ulike instrumentene.

Som alltid er jeg også opptatt av å gi absolutt alle en mulighet for mestring. Dermed kan det være aktuelt for enkelte elever å bruke Garageband-instrumentene også når de andre spiller akustisk.

Opplegget i Evernote ble gjennomgått grundig i plenum. Deretter fikk halvparten av gruppa (14 stk.) hver sin iPad og gikk i gang med øving. Vi snakket om at det er ulike måter å øve på. De kunne spille i langsomt tempo for å lære seg det og så slå på metronomen for å spille i riktig tempo. Og de kunne holde på mye med en ting - eller gjøre litt av hvert. Vi skulle uansett komme tilbake til dette neste uke.

Øvingen gikk glimrende. Elevene satt dypt konsentrert. Noen spilte mest på rytmene, mens andre gikk lenger. Underveis slo de opp i Evernote-notatet for å se hva var neste skritt. Hver elev kunne finne sin egen progresjon.

I mellomtiden øvde den andre halvparten på gitar sammen med meg. Alle var aktivisert, ingen ventet på å få et instrument. Dermed hadde vi ro til å øve ordentlig. Etter ca. 15 minutter byttet gruppene.

På slutten av timen tok jeg i mot innspill fra elevene. Fungerte dette? Hva var vanskelig? Mange opplevde at det var vanskelig å spille rytmen riktig, særlig sammen med metronomen. Vel, da vet jeg hva vi trenger å øve på i plenum neste uke!

Jeg ser flere muligheter videre:

  • Vi øver videre før etter hvert går i gang med felles samspill.
  • Vi kan bruke en kombinasjon av iPad og akustiske instrumenter i samspillet, men fokuset i den låta vi spiller akkurat nå vil være på det akustiske.
  • Når vi er i gang med samspillet kan fremdeles noen elever få konkrete øveoppgaver på iPad'en. Kanskje ut for å øve i 10 minutter, for så å komme tilbake til samspillet igjen.
  • iPad kan brukes for å tilrettelegge tilpasset opplæring.

Det siste poenget er viktig for meg og denne uka ga et eksempel: En elev som ikke har fysiske forutsetninger for å mestre gitargrepene fikk beholde iPad'en da det ble hennes tur til å spille gitar. Nå kunne hun spille sammen med de andre gitaristene, på Smart Gitar i Garageband, med super timing og fin lyd. Det var moro for oss alle!


Dersom du mener disse artiklene er nyttige kan du gjerne kommentere nedenfor, det motiverer meg til å skrive mer. Jeg setter også stor pris på om du deler artikler med andre - se symbolene nederst i artikkelen.

Jeg tilbyr opplæring basert på undervisningserfaring på en rekke områder. Se kurssiden eller ta kontakt. Opplæring kan gis der du jobber, i kommunen eller på nett via en online kursløsning.


blog comments powered by Disqus
Del på: