Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Logg uke 42

Forstå tre- og firklanger med SoundPrism.


Jeg har tidligere uttrykt min begeistring for app'en SoundPrism. Nå var det på tide å se hva den er god for. At den låter fint er greit, men kan den også lære oss noe?

Men først:
Om du synes denne forklaringen av SoundPrism er litt "kryptisk", så minner jeg for ordens skyld om at dette bare er en logg over hva vi driver med i prosjektet. Bedre forklaringer av verktøy og metode vil komme etter hvert. Ta kontakt om du vil vite mer.


Kort om SoundPrism

SoundPrism setter opp et tydelig grensesnitt med en basstone til venstre. På høyre side velger vi om SoundPrism skal spille en, to eller tre toner i samklang. Tonene i f.eks. C-dur er ikke ordnet i forhold til en skala, men i en stabel av terser. Oppsettet for C-dur har dermed følgende toner (nedenfra og oppover):

d - F - a - C - e - G - h

C er plasert naturlig på midten.

Velger vi at SoundPrism skal spille tre toner i samklang på høyre side kan vi dermed trykke på C og få C - e - G. Trykker vi på e får vi e - G - h etc. Firklanger kan vi få på to måter:

- Trykke to toner, f.eks. både C og e (vi får en Cmaj7-akkord)
- Ta med bass, f.eks. C i bassen og e i diskant (også her en Cmaj7)

Opplegg for timen

Som i forrige uke er det 7. trinn som bruker iPad akkurat nå. Denne økta skulle først og fremst gå til å eksperimentere med tre-/frklanger, men vi la også opp til litt annet:

  1. Lære om tre- og firklanger
  2. Lære å sette opp SoundPrism
  3. Øve på å spille / lage enkle vamper med tre- og firklanger
  4. Sette opp Seline HD og øve på å spille.
  5. Eksperimentering med fritt valgt app.
  6. Skrive logg.

For å lære om tre- og firklanger tok vi først fram en xylofon. Disse elevene kjenner xylofonen godt fra før, det er lett å se rekkefølgen på toner i en skala og vi kan ta av toner vi ikke bruker. Det ble visuelt lett å oppfatte elementær oppbygging av tre-/firklanger når vi tok av annenhver tone på xylofonen. Det forklarte også sammenhengen mellom en vanlig skala og oppsettet i SoundPrism.

Deretter spilte jeg noen tre-/firklanger på piano, slik at elevene fikk høre dette i en musikalsk sammenheng som låter kjent. De fikk også høre hvordan firklangen gir ekstra "krydder" til treklangen.

Så var det greit å demonstrere at dette egentlig er det samme som de selv har spilt på gitar. En G-dur på gitar er rett og slett en G-dur treklang.

Til slutt viste jeg dette i SoundPrism. Elevene så iPad-skjermen på Smartboard/prosjektor. De fikk se visuelt at SoundPrism spiller tre-/firklanger - det var lett å overføre teorien. Jeg spilte noen eksempler på en vamp med C - a - d - G7.

Elevenes tur!

Nå tok det ikke mange sekunder før alle var i gang med ulike versjoner av vampen. Oppgaven var å eksperimentere og utforske treklangene, firklangene og sette de i musikalske sammenhenger i vampen basert på C - a - d - G7.

Jeg lærte at:

Noen elever er, naturlig nok, kjappe til å utforske teknologien mer enn sin egen musikalitet. Derfor innførte jeg noen obligatoriske minutter med spilling i C og med lyden Rhodes (lar treklangene klinge relativt åpent). Når de ville gå videre kunne de eksperimentere mer med firklanger, f.eks. C - am7 - dm7 - G7, ulike rytmiske mønster og lage nye vamper. Først etter dette fikk de teste andre lyder.

Det er fordeler og ulemper ved å sette rammer for elevenes eksperimentering og utforsking, men i dette tilfellet førte det helt klart til at mange gikk vesentlig lenger i å utforske sin egen musikalitet i stedet for "bare" å teste tekniske muligheter i appen.

For øvrig fikk jeg en skikkelig aha-opplevelse mht å undervise om tre-/firklanger til elever på 7. trinn. De tok det kjapt, selvfølgelig fordi verktøyet passet så godt og de selv fikk eksperimentere. Dette må vi kunne bruke videre!

Seline HD

Målet med neste økt er litt mer langsiktig. Jeg har lyst til å se om vi kan få til noe interessant ved å bruke Seline. Men denne appen fordrer noe mer øving og "fingerferdighet". Denne gang fikk elevene derfor se litt hvordan vi setter opp lydene og de fikk forklart spillesystemet med tre fingre på hver sin hånd som betjener hver sin kolonne. Deretter kunne de holde på med Seline så lenge eller kort de ville, før de gikk videre. Noen koste seg en god stund - andre gikk raskt over til:

Eksperimentering med fritt valgt app

Som i forrige uke er det SoundyThingie og Soundrop som trekker mest oppmerksomhet, og eksperimenteringen er i stor grad visuelt basert. Jeg brenner etter å gi elevene innspill om hvordan disse to app'ene kan gi mer interessante lyder, men klarer å la det være. Jeg vil heller vente og se hva som skjer om de får holde på lenge nok med det visuelle... Vil de oppdage mulighetene og jobbe mer auditivt etter hvert? Eller er vår visuelle sans for dominerende?

Logg

Elevene skriver logg i Evernote og synker umiddelbart sine notater over til meg. Deretter bare drar jeg loggene over i en notatbok som ikke er delt. Det er ikke ønskelig at loggene skal være åpne for neste bruker av iPaden. Det som egner seg for deling skal vi heller passe på å legge inn i en slags felleslogg etter hvert.

Utdrag fra elevenes logger:

  • Et flertall av elevene viser i loggen at de har skjønt hva treklang og firklang er.
  • Noen har blandet firklang med den vampen vi brukte (som bestod av fire akkorder)

Om å spille med SoundPrism skriver elever bl.a.:

  • Det var en morsom måte å lære på.
  • Det var morsomt og lærerikt.
  • Det var morro å gjøe noe annet i musikktimen.
  • Det var veldig kjekt,morsomt og lærerikt, men når man hadde holdt på lenge begynte det å bli kjedelig.
  • Det var morsomt. Fordi jeg fant ut mer man kunne gjøre i det programet.
  • Det låt fint. Det var ganske gøy og vi lærte litt om treklang og firklang.
  • Det var litt kjedelig,men det låt fint !!!!!!
  • Vi fikk det til å låte fint og vi syntes at det lærerikt og gøy:)
  • Jeg syntes at det var litt kjedelig.
  • Det var gøy, men etter hvert ble lyden veldig slitsom og irriterende.
  • Litt kjedelig og litt vanskelig.
  • Det var gøy/fint og det var også moro. Jeg lærte å spille en sang så da var det også litt lærerikt.
  • Det var morsomt og lærerikt å arbeide med musikk på en annen måte. Det låter veldig kjempe masse fint.
  • Det låtet fint, men litt rart.


Dersom du mener disse artiklene er nyttige kan du gjerne kommentere nedenfor, det motiverer meg til å skrive mer. Jeg setter også stor pris på om du deler artikler med andre - se symbolene nederst i artikkelen.

Jeg tilbyr opplæring basert på undervisningserfaring på en rekke områder. Se kurssiden eller ta kontakt. Opplæring kan gis der du jobber, i kommunen eller på nett via en online kursløsning.


blog comments powered by Disqus
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:
Innhold iPad-prosjekt: