Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Logg uke 5-9 - 2012

Elevene hadde øvd på ferdigheter vi skulle bruke i samspill. Fikk det ønsket effekt?


For uke 1 har jeg skissert en organisering der elevene øvde på gitar i halv klasse med lærer og individuelt på iPad for å gjøre seg klare til samspill. Uke 2-3 gikk med til videre arbeid etter samme mønster, samtidig som jeg la inn egenvurdering, - en svært nyttig ting for både lærer og elev. Så var det et avbrekk med iPad-orkester i skolens Polaruke (uke 4). Nå var tiden kommet til samspill. Men først en oppsummering:

Elevene har altså øvd på å spille Norges bidrag til MGP 2011, Haba Haba. Samspillarrangementet finner du her. På iPad øvde elevene på:

  • Holde puls sammen med metronomen i Garageband, fordi uten en felles puls faller samspillet fra hverandre.
  • En perkusjonsrytme, også denne sammen med metronomen.
  • Huske besifringen utenat.
  • Plassering av akkordene på piano / keyboard.
  • Finne fram grunntonene på bass.

Til dette hadde de en oppskrift i Evernote og de jobbet individuelt, med egenvurdering på eget skjema. Samtidig kunne jeg øve med halve klassen på gitar. Det er tross alt grupper på 28 og 29 elever, så muligheten for deling er kjærkommen. Men deling innebærer selvstendig arbeid og aktivitetene må derfor inneholde en tydelig struktur og et klart mål for å holde alle elever "på sporet". Elevene bekreftet at dette ble opplevd som en god situasjon. Ingen ventet på å få spille, de fikk mer hjelp på gitar enn om alle skulle spille sammen, de syntes det var meningsfult og moro å øve "basisferdighet" på iPad.

Men målet var jo samspill med akustiske instrumenter! Etter uke 5 var vi endelig klare for det. Jeg laget et system rotasjon på 4 grupper:

  • Sang
  • Gitar
  • Trommer og bass
  • Keyboard / piano og iPad

iPad'en i den siste gruppa skulle spille en improvisert intro og mellomspill, satt opp i app'en Bebot. Jeg har brukt samme rotasjonsmetoden en lang rekke ganger. Det går som regel tregt i begynnelsen fordi jeg må hjelpe enkeltelever mye. Etter hvert som vi har spilt en stund er det flere og flere som kan det de skal spille og de kan hjelpe hverandre når vi bytter instrumenter. Også denne gang tok det litt tid å komme igang, men det gikk utvilsomt langt raskere. Den store forskjellen var vel at der jeg tidligere gikk rundt og lærte bort hvordan de skulle spille, kunne jeg nå minne om - og vise overføringen fra iPad til instrumentene. Elevene forsto raskt hva de skulle og vi kunne jobbe med samspillet.

Foreløpig konklusjon

Vi skal være varsomme med å konkludere bastant etter bare et forsøk, men jeg mener å kunne slå fast at øvingen av "basisferdighet" på iPad hadde en klar effekt. Det positive var at elevene stilte langt bedre forberedt når de "plutselig" fikk en bass eller et par congas i hendene. Utfordringen denne gang ble at vi holdt på litt for lenge med samme låt.

Vi vil gjene utforske denne undervisningsformen videre!

Uke 8 var vinterferie. Dette opplegget ble midlertidig avsluttet i uke 9. Uke 10 og 11 blir det et avbrekk med andre emner for 7. trinn, men jeg skal i gang med en ny undervisningform på iPad med 6. trinn. Følg med!


Dersom du mener disse artiklene er nyttige kan du gjerne kommentere nedenfor, det motiverer meg til å skrive mer. Jeg setter også stor pris på om du deler artikler med andre - se symbolene nederst i artikkelen.

Jeg tilbyr opplæring basert på undervisningserfaring på en rekke områder. Se kurssiden eller ta kontakt. Opplæring kan gis der du jobber, i kommunen eller på nett via en online kursløsning.


blog comments powered by Disqus
Del på:
Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map

©