Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Logg vår 2012 - oppsummering

Ooopss... der gikk tiden. Jeg har ikke skrevet logg på lenge, men har heldigvis alle notater. Her kommer oppsummering av en utrolig spennende vår!


Denne delen av loggen kommer til å handle om 6. trinn. Jeg brukte iPad videre også på 7. trinn og litt på 5 trinn. Men av ulike årsaker hadde jeg mulighet til å gjøre mer videreutvikling på 6. trinn, så jeg skriver om det her.

Jeg ønsket å prøve en annen organisering av undervisningen og planlegge en konsert litt utenom det vi hadde gjort tidligere på skolen vår.

Vi var to musikklærere på trinnet. Kollega Line Høsfloth hadde en gruppe på ca. 27 elever og jeg hadde de to andre gruppene.

Ambisjoner

Jeg valgte å gå ut med målet først. Allerede i februar fortalte jeg derfor elevene:

Vi skal ha en konsert 14. juni. Det blir kjente sanger, egenkomponert musikk, dans og dikt. Det beste er at dere skal spille all musikken selv. Og vet dere hva? Det skal bli en utrolig flott konsert! Før det har vi mye å gjøre...

"...utrolig flott konsert!"...? Med dette ønsket jeg å skape forventninger hos elevene. Jeg skrøt masse av dem, av hva de kunne få til og av hvor bra den konserten kunne bli. Og jeg gjentok det hver time! For hver gang steg også deres egne ambisjoner - og det var mitt poeng:

Forventninger, ambisjoner og tro på at de skulle få det til.

(Vi hadde enda ikke begynt å spille... Det er Pippi Langstrømpe-modellen: Det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert jeg kan klare!)

Forberedelser

For det første: Jeg brukte masse tid på å sjekke ut ulike app'er for iPad, høre på låter og tilrettelegge materialet. Organiseringen var en stor "nøtt", for det var 27-29 elever i klassene og alle skulle ha noe meningsfult å gjøre hele tiden. Og på den endelige konserten skulle alle 84 i aksjon, nok til at opplevde sin egen rolle som vesentlig. Jeg endte med følgende modell:

  • Alle de 3 klassene bidrar med:
    • 1 egen låt der hele klassen spiller og synger sammen
      - iPad i kombinasjon med andre instrumenter og sang
    • 3 grupper innad i klassen
      - et innslag med dikt, lydkomposisjon og evt. dans
      - to litt ulike bandlåter, med sangsolister og spilling
  • 2 fellesnummer med alle elevene. (Åpning og avslutning.)

Fellesdelene måtte være nokså enkle, slik at de kunne øves inn på generalprøven.

Elevene hadde ikke spilt noe særlig gitar, ingen hadde spilt bass, iPad var et nytt instrument - her var det i det hele tatt mange nye faktorer. Jeg valgte derfor å ha en detaljert plan for alle innslag allerede før vi begynte å jobbe med elevene. Noen ganger er det fint å kunne se ting an, men denne gang hadde jeg behov for å vite at hvert minutt av undervisningen de neste månedene var meningsfullt i forhold til konkrete oppgaver elevene skulle mestre på konserten. En god plan er ofte det beste utgangspunkt for en enda bedre improvisasjon - det gjelder også undervisning.

Med mye rytmisk musikk på programmet valgte vi å leie inn en profesjonell trommeslager for å bidra til å løfte det musikalske resultatet. Av erfaring visste jeg at den største utfordringen ikke er å spille, men å spille sammen. Vi fikk derfor med oss Lage Myrberget (Trommer.no, innovativ IKT-pedagog og en glitrende musiker.) Han ville kunne fungere som "lim" i samspillet. Dette var konsertens eneste ekstrautgift og skulle vise seg å bli en god prioritering!

Repertoaret - "Gullet ligger i kombinasjonene!"

Når man snakker om iPad og musikk tenker mange umiddelbart på iPad-band. Jeg mener det blir for snevert. iPad er et fantastisk musikkinstrument. Men i likhet med de fleste instumenter glitrer det aller mest i kombinasjon med andre instrumenter. Det er også et viktig pedagogisk signal at ny teknologi hjelper oss der vi trenger den. Vi skal kombinere det beste av det nye og det beste av det bestående.

Det er også viktig å ta vare på musikalsk mangfold i musikkfaget. Denne konserten kunne lett blitt et rent band-prosjekt. Det ville jeg unngå. Her er lista over innslag (ikke i konsertrekkefølgen):

Intro Styrt improvisasjon med alle elevene. iPad, samples av publikum på vei inn, trommer, div. akustiske instrumenter, div. lydkilder.
Banaha Afrikansk sang (Kongo) med sang, iPad, gitar, trommer og div. perkusjon
Tre lyd- komposisjoner Elevene komponerte stemningsbasert musikk til egne dikt. Opplesning, iPad, div. perkusjon og akustiske instrumenter. En av komposisjonene hadde også dans.
Wiegenlied Kjent vuggesang av Brahms, arrangert for sangsolist, iPad, gitar og stavspill.
Don't Worry, Be Happy Av Bobby McFerrin, arrangert for sang, kor, iPad, gitar, bass og trommer. Den inneholdt også en liten dramatisering.
Blues Egenkomponert tekst og melodi. Arrangert for sang, iPad, gitar, bass og trommer.
Rap + breakdans Egen tekst og dans. Arrangert for vokal, iPad og trommer.
"Nå kan vi alt"-potpurri

Mange deler av store hits, som alle går på 4 grep.

Barnemenneske Av Bjørn Eidsvåg, arrangert for sang, kor, iPad, gitar, bass og trommer.
Bestevenn Av Odd Nordstoga, arrangert for sangsolist, iPad, gitar, bass og trommer.
Rolling in the Deep Av Adele, arrangert for sangsolist, kor, iPad, gitar, bass og trommer.

iPad'en var sentral, men ikke dominerende

iPad var et sentralt instrument i alle låtene. Ikke sentralt i den forstand at publikum til enhver tid la merke til spilling på iPad. For målet var å skape god musikk på elevenes nivå, ikke å holde en teknologidemonstrasjon. Når iPad var sentral kan det altså like gjerne hende den lå godt tilbaktrukket i lydbildet, men bidro med en utfyllende klang som løftet det musikalske uttrykket. Eller ved at elever spilte en besifring de ikke hadde klart på et annet instrument på grunn av de spilletekniske utfordringene på f.eks. gitar eller keyboard. iPad var altså sentral, men ikke dominerende.

På den måten klarte vi å løfte elevenes nivå mht. musikkutøvelse. Teknologien gjorde at det fikk til saker vi ikke har klart tidligere. Ikke bare ved at vi kunne spille på iPad der og da, men minst like mye ved de mulighetene vi hadde til å organisere forberedelsene. Øving - utforske lyder - vekke nysgjerrighet til komposisjon m.m.

Overfor publikum var dette heller ikke omtalt av oss som en "iPad-konsert".

Vi brukte et variert knippe app'er, alt etter behov. Disse vil jeg beskrive nærmere i en annen artikkel, men kan f.eks. nevne GeoSynth, SampleWiz, SoundPrism, Pulsate, Everyday Looper og Aura Flux. Vi brukte også diverse synthlyder fra Garageband. Det eneste iPad-spesifikke ekstrautstyr vi brukte var en I/O Dock fra Alesis.

Utdrag fra en lydkomposisjon

Filmen viser litt av øvingen på en lydkomposisjon, i dette tilfellet med iPad og dans. Hele innslaget hadde i tillegg egne dikt, flere instrumenter og en dansedel med ballonger. Jeg har dessverre ikke film fra den endelige konsertversjonen.

Uke 6,7 og 9-13: "Lete med ørene"

Det var et mål at alle elevene skulle utvikle en grunnkompetanse på alle de områder vi dekket på konserten. Noen fremførte egne gruppekomposisjoner på konserten, men alle skulle komponere i forarbeidet. Noen spilte gitar på konserten, men alle skulle lære de samme grepene - osv. Så skulle elevene fordype seg etter hvert.

De første ukene gikk med til å:

  • Eksperimentere med lydmateriale på iPad.
    Å komponere er å lete med ørene. Det fikk alle prøve og timene ble avsluttet med små framføringer. Hva har du funnet ut i dag? De spilte en liten stemning, en kort melodi eller kanskje bare en enkelt lyd de likte. Det handler om å utvikle en varhet og oppmerksomhet for lyd og å lete etter materiale for senere komposisjoner.
  • Lære gitar.
    Mens halve klassen lette etter interessante lydkombinasjoner på iPad kunne jeg spille gitar med den andre halvparten. Vi lærte grep og spilte en del av sangene som skulle fremføres på konserten.
  • Synge.
    Vi sang låtene som skulle brukes på konserten.

I denne perioden la vi et grunnlag for gruppedelingen som skulle komme senere. Elevene fikk et forhold til repertoaret, lærte å lese besifring, spilte mye gitar, ble kjent med iPad-app'ene og jobbet med å skape lydbaserte stemninger og musikk. All læring var knyttet til forskjellige låter vi skulle bruke på konserten.

Forventningene, ambisjonene og målet var klart. Jeg tror det i sterk grad bidro til at elevene holdt fokus over lang tid. De ønsket virkelig å prestere. Dermed kunne jeg også slippe de "fri" i større grad enn jeg er vant til. Noen fikk øve for seg selv på gangen, andre øvde i små grupper og de som satt med iPad (halv gruppe) var fokusert på lydene sine. Elevene øvde i eget tempo på akkurat det de trengte og jeg fikk tid til å veilede. Dette var en utrolig viktig erfaring for meg som lærer.

Uke 16-21: Gruppedeling

Dette var en lang periode på seks uker. Men som vanlig på våren er det en del timer som går med til andre ting, - til tur, turneringer m.m.

Hver klasse ble delt i tre grupper som øvde på hvert sitt innslag. Gruppedelingen var basert på:

  • elevenes ønsker.
  • elevenes faglige og sosiale kompetanse.

Gruppene skulle jobbe mye alene (mens jeg løp mellom dem for å hjelpe til) og derfor var det viktig å sette sammen grupper som ville fungere godt. God kjennskap til elevene var avgjørende. Men det var også gode relasjoner mellom elevene og mellom elever og lærer (i tråd med hva forskningen viser). Vi hadde en muntlig kontrakt om å skape "en utrolig flott konsert" og gode relasjoner bidrar til at ingen svikter, men yter sitt beste for å oppfylle kontrakten. Selvfølgelig oppsto det ting vi måtte gripe fatt i, men også i de situasjonene holdt vi fokus på målet - konserten.

Gruppene øvde på hvert sitt nummer. Noen grupper komponerte, mens andre øvde inn mine arrangementer. Jeg løp mellom for å hjelpe til. En forutsetning for at dette skulle fungere var at elevene kjente musikken godt.

Uke 22-23: Is i magen...

Panikk! Det nærmet seg konsert, og som alltid får man dårlig tid mot slutten. Vi kommer godt i gang, får en helhet, dykker i detaljer og alt ser bra ut. Men så kommer sluttfasen og det virker umulig å komme i mål. Hvorfor er det sånn? Hvorfor gikk det bra likevel? Og hva kan elevene lære?

  1. De siste 10 prosentene krever utrolig mye mer enn de første 90. Det må vi vite fra første stund og ta høyde for når vi disponerer tiden. Det er når vi nesten er i mål, og vi tror det er god tid, at vi virkelig må brette opp ermene. For da kommer den vanskelige 10%'en.
  2. Vi kan sikte høyt, men samtidig gi rom for forenklinger når det kniper. I dette tilfellet måtte vi kutte ut noen detaljer, en original "bridge" i noen av låtene ble erstattet av en enklere overgang etc. I stedet for å gå for "kamikaze"-versjonen og spille noe som viste seg å være umulig, så vi etter musikalske løsninger som kunne forenkle spillingen uten å forringe musikken. For i musikk er "juks" en god ting, hvis det får musikken til å låte fint!
  3. Det er ikke hva hver enkelt spiller som er vanskelig, men samspillet. Hver og en klarte seg stort sett veldig bra, takket være god øving. Utfordringen var at samspillet falt fra hverandre i enkelte krevende partier. Men det meste falt på plass når vi fikk med vår innleide slagverker. Pulsen er det som limer samspillet sammen. Til det trengte vi hjelp.

Kombinasjonen av godt forarbeid og "is i magen" i sluttfasen gjorde at vi kom i mål. Denne fasen snakket elevene mye om etterpå og jeg tror bevisstgjøring av denne prosessen i etterkant ga en god læring.

Uke 24: Konsert

I konsertuka brukte vi to hele dager i gymsalen (konsertlokalet, i mangel av noe bedre). Lage Myrberget, vår innleide slagverker, var med begge dager. To slike dager kan lett overfylles med intens øving. Den siste finpussen er nyttig, men men enda viktigere er det å:

  • Skape forutsigbarhet og oversikt.
    Elevene, og visse elevtyper mer enn andre, trenger å få en forutsigbarhet for å prestere optimalt. Mens læreren kanskje har vært med på uttallige konserter, så står elevene i en situasjon de ikke kjenner så godt fra før.
  • Skape trygghet.
    Det som ikke er lært før disse dagene er det gjerne for sent å gå løs på. Nå er tiden inne for ros og bekreftelser på det vi får til. Det vil alltid være mer som kan forbedres, men elevene har et langt liv foran seg. Selvsagt kan vi også helt på slutten gi innspill og instruksjoner, men alltid innen rammen av det vi vet at de klarer.

Ja, og plutselig var konserten der! Jeg skulle gjerne lagt ut video av mange innslag, men av ulike årsaker lar det seg ikke gjøre.

Hvis du ble inspirert av denne erfaringsdelingen, så legg gjerne igjen en kommentar.


Dersom du mener disse artiklene er nyttige kan du gjerne kommentere nedenfor, det motiverer meg til å skrive mer. Jeg setter også stor pris på om du deler artikler med andre - se symbolene nederst i artikkelen.

Jeg tilbyr opplæring basert på undervisningserfaring på en rekke områder. Se kurssiden eller ta kontakt. Opplæring kan gis der du jobber, i kommunen eller på nett via en online kursløsning.


blog comments powered by Disqus

Del på:
Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs