Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Komponere med looper

Elever som jobber med loopbasert komponering på datamaskinen opplever at de går «rett på musikken» - det låter fint fra første øyeblikk. I tillegg er det enkelt - og det er moro!


Det å komponere musikk med loops er nesten som å bygge med lego - det er enkelt og har samtidig et stort kreativt potensiale. "Byggeklosser", eller i dette tilfellet lydfiler, kan settes sammen til musikk i nesten alle tenkelige varianter. Her ligger det mye motivasjon.

Programvaren

Verktøy for loopbasert komponering kommer i mange varianter. Noen koster penger, noen kan lastes ned gratis og andre brukes direkte i nettleseren på Internett. Noen er gode, men mange er dessverre dårlige fordi de ikke gir brukeren nok frihet til å forme musikken. Det er et kjernepunkt:

  • Vi må ha tilgang til mange looper i varierte sjangrer. Hvis alle elevene skal lage musikk basert på et lite antall looper, så blir det også lite variasjon og alle elevene tvinges inn i samme lydlandskap. Det er ikke spesielt stimulerende for kreativiteten, og stereotype holdninger til musikk blir et "biprodukt" av undervisningen. Heldigvis finnes det mengder av loop-biblioteker, både gratis og i betalte varianter på DVD og Internett. Fordelen med å kjøpe et rikholdig bibliotek er mindre leting og administrasjon - og gjerne høyere kvalitet.
  • Programvaren må gi mulighet for å arbeide kreativt med loopene. Som så ofte ellers får du det du betaler for. Noen programmer lar deg bare velge lyder og endre rekkefølgen på de. Det er i beste fall helt i ytterkanten av hva man kan kalle komponering og kreativt musikkarbeid, og holder ikke mål. Programvaren må gi mulighet for å klippe i loopen for å bruke akkurat den delen du ønsker, man må f.eks. kunne endre volum på den enkelte loop (ikke bare på sporet) og lage gradvis inntoning og uttoning etc. Selv på barnetrinnet er dette funksjoner som elevene raskt lærer seg å bruke.

Først går man seg vill - så finner man fram...

Etter i noen år å ha brukt programvare som gir de nødvendige kreative mulighetene blir jeg stadig overrasket over hvor mange elever som finner fram til et unikt og personlig musikalsk uttrykk. Etter først å ha "gått seg vill" i lydbiblioteket en liten stund, begynner enkelte å treffe reflekterte valg og skaper original musikk av god kvalitet. Noen lander kanskje på velbrukte klisjeer, men de opplever likevel gleden ved å skape musikk som klinger godt. I tillegg lærer de mye om komponering.

Hopp over øvingen - rett på musikken

Og nettopp der ligger en av fordelene ved denne type arbeid. Man hopper praktisk talt helt over øveprosessen. Det å lære seg å beherske et instrument tar tid - lang tid. Ved loopbasert komponering bruker eleven lydfiler som er spilt inn av musikere, og det klinger flott fra første øyeblikk. Dermed kan en mye større del av undervisningen dreie seg om komponering og virkemidler.

Dette vil ikke kunne erstatte det å spille på instrumenter, for kompetanse innen musikk fordrer også ferdigheter som må trenes ved egen utøvelse. Egen musisering er en viktig del av musikkopplevelsen, men komponering og musisering med datamaskinen som instrument er et nyttig supplement.

Spennende muligheter

I skolen er det viktig å la elevene få et innblikk også i denne formen for musikalsk skapende arbeid. Det er en sentral del av moderne musikkproduksjon. I tillegg er det motiverende og gir faget mulighet for å bidra til utvikling av den grunnleggende ferdigheten "å kunne bruke digitale verktøy". Tilgangen til denne type verktøy har økt ved reduserte priser og bedre brukervennlighet. Dette gjør at barn og ungdom lett kan komme igang med å lage sin egen musikk på datamaskin. Her ligger det spennende muligheter til å være musikalsk skapende, også hvis man ikke behersker et tradisjonelt instrument.

Og ja, det er enkelt

Det er vel egentlig bare å kaste seg ut i det, så vil man oppleve at loopbasert komponering er enkelt og moro. Det finnes flere gode programmer å få kjøpt for godt under tusenlappen. Min erfaring er at dette lønner framfor utelukkende satsing på gratisprogrammer og nettsteder. Brukervennlighet kombinert med kreative muligheter gjør at det er verd pengene.

Velg et verktøy og la elevene prøve seg fram. I startfasen vil det være viktig å holde fokus på komponering, framfor de tekniske finesser og effekter ellers kan overta. Elevene trenger gjerne tips til hvordan de kan

  • finne rytmer som passer godt sammen.
  • gi musikken variasjon, men også skape sammenheng.
  • jobbe med harmoniske forløp / rekkefølger av akkorder som klinger bra.
Du vil finne undervisningsopplegg for dette her på Musikkpedagogikk.no (kommer). Det kommer omtale av noen verktøy på denne siden. Se også lenkesidene.
Del på:

Handlekurv<