Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Carl Orffs musikkmetodikk

Komponisten Carl Orffs tanker om musikkundervisning har i stor grad påvirket norsk musikkpedagogisk tenkning, særlig når det gjelder læreplaner og læremidler. Mange kjenner begrepet Orff-instrumenter, men det er kanskje ikke så mange som vet så mye mer om komponisten og pedagogen Carl Orffs musikkpedagogiske idéer.


Bakgrunn

Carl Orff (1895-1982) var en tysk komponist. Som komponist er han i dag særlig kjent for kor- og orkesterverket Carmina Burana. Han ble involvert i Dorothee Günthers danseskole i München, og sammen la de grunnlaget for det ettertiden kjenner som Orff-Schulwerk. Kanskje den mest sentrale personen i dette arbeidet, var en av skolens elever: Gunild Keetman (Hansen og Johansen 1998, s. 103).

Orff mente at erfaring med instrumenter var viktig. Derfor fikk han utviklet enkle rytmiske og melodiske instrumenter til bruk i undervisningen, slik som xylofon, klokkespill, metallofon, trommer og cymbaler. Disse finner vi i mange norske klasserom, og vi kaller dem gjerne Orff-instrumenter.

Pedagogiske forutsetninger

Ole Fredrik Lillemyr (1983) presenterer noen av Orffs sentrale musikkfilosofiske forutsetninger. Det er interessant å merke seg hvor mye av dette tankestoffet vi finner igjen i for eksempel Kunnskapsløftet:

  • Musikk er for alle barn, uansett evner.
  • Musikalske erfaringer bør begynne tidlig, og utvikles fra lek til et høyt musikalsk nivå.
  • De musikalske erfaringene bør bygge på umiddelbar, aktiv musisering.
  • Det er naturlig å bygge musikkundervisning opp omkring den nasjonale folkemusikken.
  • Musikk bør på et tidlig stadium bli en intim forbindelse mellom tale, sang, bevegelse og spill i lekebetonte gruppeaktiviteter. (Elementarisk musisering)
  • Barnets kreative utvikling, gjennom musikalsk erfaring i improvisasjon og komponering, står sentralt hos Orff (og videre hele personlighets- utviklingen). At barnet skaper sin egen musikk er viktig i Orffs filosofi.
NESTE SIDE
Jon Helge Sætre
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger