Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

2 - Mål og musikalitetsforståelse


Carl Orffs metode inneholder en forståelse av hva musikalitet er, og hvilke mål som er sentrale i undervisningen. Orffs tilnærming ønsker å gi barn mulighet til musikkestetiske erfaringer gjennom (Lillemyr 1983, s101f):

  • "Utvikling av rytmesans, spesielt gjennom tale og bevegelse til musikk.
  • Utvikling av melodisans gjennom bruk av utenatsang.
  • Utvikling av sans for polyfoni gjennom bruk av forskjellige sammensetninger av rytmisk- melodiske mønstre i musikalske aktiviteter.
  • Utvikling m.h.t. persepsjon av form og farge ved bruk av folketoner, komponerte sanger og barnesanger.
  • Utvikling av et brukbart musikalsk språk før bruk av musikalske partitur.
  • Utvikling av en musikalsk, kreativ sans basert på imitasjon.
  • Utvikling av kreative ferdigheter i improvisasjon innen rytme, melodi og polyfoni ut over ren imitasjon.
  • Utvikling av instrumentale ferdigheter gjennom bruk av Orff-instrumentariet og andre vanlige instrumenter, med utgangspunkt i heltone-pentatonikk."
(Lillemyr har hentet denne framstillingen fra Stone 1971).
NESTE SIDE
FORRIGE SIDE
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map