Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

3 - Om notasjonen


Noen vanlige "trafikkregler" i grafisk notasjon:

De fire første punktene er nokså intuitive, men erfaringsmessig er det likevel greit å bevisstgjøre elvene med noen eksempler:

(Denne siden inneholder lydklipp basert på Flash, som dessverre ikke vises på iPad. Les artikkelen på en Mac eller PC for å få med lydene. Dette blir rettet ved en senere oppgradering av nettstedet.)

1. Tiden går horisontalt fra venstre mot høyre.

Det er naturlig å følge leseretningen. Det betyr at punktene A, B og C kommer i rekkefølge etter hverandre i denne illustrasjonen.

Men det innebærer samtidig at den neste illustrasjonen er litt problemfylt. Skal vi følge linjen, som over, slik at B kommer før C? Eller skal vi holde oss strengt til tidsaksen fra venstre mot høyre? I så fall kommer B og C samtidig, og det er litt uklart hva som skjer når tidsaksen møter "løkken":

Det er lett å tro noe om hva som kan være ment med løkken over, men da tolker man kanskje tegningen mer etter hvilken assosiasjon den gir. Den følger ikke lenger tidsaksen fra venstre mot høyre. Det finnes ingen "regel" mot dette, men det er lurt å være bevisst på at systematikken brytes.

2. Tiden går jevnt.

Hvis vi tar utgangspunkt i at tiden går jevnt fra venstre mot høyre, så gir følgende to tegninger forskjellig resultat:

Da er det også mulig å antyde rytmer, f.eks. slik:

Slik er det også i tradisjonell notasjon, der åttendelsnoter vanligvis noteres tettere enn firedeler osv.

3. Tonehøyde noteres vertikalt.

Lysere tone på vei oppover og mørkere tone nedover, f.eks. slik:

4. Ingen tegning = ingen lyd.

På den måten kan grafisk notasjon også angi korte toner og pauser:

Med de fire punktene over er det mulig å notere både enkle melodier og andre musikalske forløp. Men husk at tolkningsrommet er stort og grafisk notasjon har ofte mer preg av skisser enn nøyaktig notasjon. Tegningen over kunne like gjerne tolkes til en ganske annerledes lyd, f.eks. slik:

... eller slik:

Vi kan oppleve det store tolkningsrommet som frustrerende, men det er mye morsommere å se på de kreative mulighetene som fraværet av fasit åpner for!

Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser: