Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

6 - Lytte


1. Fokusering

Siden musikk er en abstrakt kunstart kan det noen ganger være til stor hjelp å ha et konkret holdepunkt for å fokusere øret og konsentrasjonen mens vi lytter. Det kan gjerne være en enkel skisse som viser elementer som form, høydepunkt eller forskjeller i volum. For at ikke det visuelle skal ta over for lyttingen er det kanskje greit om notasjonen ikke er alt for detaljert.

2. Gehørtrening

Grafisk notasjon er en ypperlig måte å skjerpe øret når man lytter til musikk. Det er mange måter å gjøre dette på, alt avhengig av musikken, hva man vil fokusere på og elevenes lytteferdigheter.

  • Lytte etter form, f.eks. deler som er like, variasjon, kontrast etc.
    Lag et oppsett over alle delene som spilles. Merk hvilke deler som er like, nesten like, om en del står i kontrast til den forrige etc.
  • Lytte etter volum, f.eks. lage en grafisk kurve som viser når musikken blir sterkere og svakere.
  • Lytte til konkrete toner, f.eks. ved å markere hvor de kommer lyse/mørke toner på et linjeark.
  • Lytte til ulike lag i musikken, f.eks. ved å skissere bevegelsene til trommer, bass, gitar og vokal i en pop-låt.

Små drypp med denne type trening vil kunne bidra til å "åpne" elevenes ører. De blir mer var for detaljer og kan få større dybde i sine lytteopplevelser.

3. Utforske, analysere og reflektere

I forsettelsen av denne type gehørtrening kan man også bruke anledningen til å beskrive, snakke om, diskutere og analysere musikken. Det kan danne utgangspunkt både for kunnskap og for refleksjon om musikk. Hvor detaljert man går inn i musikken kan variere med elevenes kompetanse og motivasjon. For mye vekt på analyse kan også drepe musikkglede, så her er ballansegangen viktig.

Før man setter i gang en samtale i plenum kan det være lurt å la elevene forberede seg ved å lage enkle skisser som de drøfter i en liten gruppe. På den måten er det kanskje flere barn som klarer å delta i refleksjonen.

Eksempler på kompetansemål som kan brukes på denne måten:

Lytte, etter 2. trinn:

  • samtale om musikkens klang, melodi, rytme, dynamikk og tempo.
    (F.eks. tegn en skisse over når musikken klinger sterkere og svakere, og snakk om dynamikk etterpå. Med de minste elevene er det ofte mer relevant å bruke kropp/bevegelse til å utforske dette, men tegning kan være en variasjon.)

Lytte, etter 4. trinn:

  • gjenkjenne og beskrive klang, melodi, rytme, dynamikk, tempo og form.

Lytte, etter 7. trinn:

  • gjenkjenne musikk fra historiske hovedepoker i kunstmusikken.
    (F.eks. terrassedynamikk i barokkmusikk eller repetisjoner og form i wienerklassisismen.)

Grafisk notasjon kan også brukes i andre sammenhenger der man skal fokusere på bestemte elementer i musikken.

NESTE SIDE
FORRIGE SIDE
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser: