Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

8 - Tips og ideer


  • Selv om det finnes noen vanlige "trafikkregler" for grafisk notasjon, så gir disse ingen fasit. Tegningene vil så godt som alltid inneholde et rom for tolkning.
  • Prøv å få elevene til å unngå å tegne assosiasjoner de får til musikken, men heller tegne selve musikken - lyden. Altså ikke tegne et troll når de hører skummel musikk, men linjer, lag, former og teksturer som representerer lyden de hører.
  • La elevene utforske grunnelementene ved hjelp av grafisk notasjon. F.eks.:
    - Tegn en kurve som beskriver dynamikk/styrkegrader i musikken?
    - Hva med å bruke ulike figurer til ulike deler og derved bevisstgjøre musikkens form? (Like deler, nesten like deler, utvikling, kontraster etc.)
  • I lytting kan grafisk notasjon gi helt nye lytteropplevelser ved at det bevisstgjør hva som skjer i ulike lag av musikken. Dette kan bli utmerket gehørtrening.

Notasjon... eller ikke...?

Skal vi bruke noter, grafisk notasjon, begge eller ingen av delene? Debatten har en tendens til å få unødig høy temperatur. Noen mener at vi frarøver elevene innblikk i en vidunderlig verden om de ikke lærer noter. Andre ser på noter som et hinder. Grafisk notasjon er bare til hjelp i den grad det bidrar til å visualisere og forenkle prosessen med å skape, utøve eller analysere musikk.

Det vil være forskjeller mellom lærere og mellom ulike elevgrupper mht hva som er mest hensiktsmessig. Derfor er det trolig lite fruktbart å lete etter en "sannhet" som skal gjelde for hele skole-Norge. I Kunnskapsløftet har vi da også frihet til å velge. I kompetansemålene etter 7. trinn står det at elevene skal "bruke grafisk notasjon til å lage skisser av komposisjonene." Etter 10. trinn er det mer åpent når det heter at elevene skal notere egen musikk "ved hjelp av grafisk eller tradisjonell notasjon". Det står ingen steder at man skal bruke tradisjonelle noter, men læreplanen er heller ikke noe hinder dersom man mener innføring av noter vil gi bedre måloppnåelse.

Ulike tradisjoner viser vel at det er fullt mulig å komme langt innen musikkutøvelse både med og uten noter. Valg av notasjonsform er nok mindre avgjørende enn hvordan vi legger til rette for musikkglede, skaperglede og egen utøvelse.

Har du spørsmål, tips eller kommentarer? Gå til nettverkssidene for å dele det med andre lesere.

FORRIGE SIDE
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map