Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

2 - "Øyekast-skjema"


Både i engelske og norske skoler benyttes i dag individuelle planer. Individuell opplæringsplan (IOP) skal utarbeides for elever med spesialundervisning. Se kapittel 5 (s. 43f) i veiledningen om spesialundervisning. I tillegg utarbeider mange skoler individuelle undervisningsplaner for alle elever (ofte kalt IUP). Adamek anbefaler å lage en "kortversjon" - et "øyekast-skjema" (Student Information at a Glance form). Dette vil være et nyttig verktøy i musikkundervisningen, og kan lages av kontaktlæreren, musikklæreren og av og til kanskje av eleven selv. Vi henter et eksempel fra artikkelen:

Sarah er elev på 4. trinn, og har adferdsvansker. Hun er aggressiv mot andre, skader instrumenter og har problemer med å samarbeide med andre elever. Hun har assistent i alle fag bortsett fra i musikk, kunst og håndverk og kroppsøving. Hennes styrker og svakheter oppsummeres slik i skjemaet:

Styrker, ferdigheter, talenter:
Svakheter og begrensninger:
  • deltar aktivt i klassen
  • aksepterer lederskap
  • gode verbale ferdigheter
  • elsker å lytte til musikk
  • reagerer energisk
  • har mange kreative ideer
  • har vanskelig for å kommer overens med andre
    blir lett frustrert
  • har vanskelig for å følge kompleks rettledning
  • har vanskelig for å sitte stille mer en 5 minutter (hyperaktiv)
  • har begrensede leseferdigheter
IOP-mål: Suksesstrategier:
  • følge lærerens rettledning
  • arbeide sammen med en medelev i aktiviteter
  • spørre om hjelp når hun blir frustrert
  • fokusere på oppgaven hun holder på med
  • identifisere bokstaver og ord

  • få hjelp av en elev hun har tillit til
  • lærer gir henne rettledning steg for steg
  • lærer tilbyr lederskap som forsterkning
  • få positiv tilbakemelding for å fullføre arbeid og for å samarbeide med andre

NESTE SIDE
FORRIGE SIDE
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser: