Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

Mer om vurdering som arbeidsform

Kan vurderingsarbeidet bli en arbeidsform for det vi allerede gjør, - ikke bare et ekstraarbeid?


4 - Dialog som inkluderer vurdering

Hvis lærer og elev har en felles oppfatning av hva som kjennetegner måloppnåelse, så kan vi også ha en fruktbar dialog om veien fram. Den kan omfatte hva som allerede er oppnådd, hva som gjenstår og hvordan eleven skal arbeide videre. Grunnlaget ble lagt i det vi lot kompetanse og kjennetegn på måloppnåelse danne utgangspunkt for forarbeidet og da dette ble formidlet til (eller drøftet med) elevene.

Dermed blir det min utfordringen å sørge for at dialogen med elevene er faglig og inkluderer vurdering.

Når dialogen blir en del av arbeidsformen får undervisningen en uttalt faglighet. Det forsterker læring at elevene ikke bare spiller, men også setter ord på utviklingen de har. Samtidig forutsetter det at læreren kan peke på kvalitetene i elevenes utøvende og skapende arbeid. (Les mer om kriterier for kvalitet i utøvende og skapende arbeid. - Lenke kommer her.)

Det kan være vanskelig å finne gode allmenne eksempler, for praksis vil alltid være betinget av situasjonen den står i sammenheng med, men la oss prøve:


NESTE SIDE
FORRIGE SIDE
Del på:
Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss