Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no » MusTek

PROGRAM:


Plenumsesjoner på MusTek 2014 gir deg både inspirasjon og utfordringer. Vi jobber for å kunne presentere en internasjonal kapasitet - mer info kommer snart.

Parallelsesjoner vil inneholde konkrete tips og innspill om teknologi i musikkundervisningen. Du vil få velge blant en meny av spennende, relevante og konkrete emner. Her blir det mye å lære!

Klikk på tittel eller foreleser nedenfor for å lese mer.


PLENUMSESJONER:

Tittel: Foreleser:
Project based learning - best practice? James Humberstone (Australia)
Musikkteknologi - snart skolemoden? Håkon Kvidal
Hva vil skje med musikkopplæringen i det 21. århundre? Lage Myrberget
Lyd & Hørsel Thor Bendiksen
Gode eksempler (flere lærere)

PARALLELSESJONER:

Tittel: Foreleser:
Teaching from the back of the class James Humberstone (Australia)
Making engaging learning recources for music education James Humberstone (Australia)
Film composition projects for students James Humberstone (Australia)
Laptoporkester Håkon Kvidal
Flipped classroom - omvendt undervisning Vidar Sæther
Hvordan lage enkle komp med GarageBand på iPad? Jan Gamre
Musikkopplæring - i god utvikling eller klar for museum? Lage Myrberget
Personlig læringsnettverk for lærere - og i undervisning Ann Michaelsen
Noteflight som komposisjonsverktøy Vidar Sæther
Gamification - mer enn spill Lage Myrberget
Komponere med iPad i tverrfaglige emner Eldar Skjørten

Programmet kan bli justert.

Alle deltakere vil få tilsendt et elektronisk skjema for påmelding til de ulike parallelsesjonene. Der kan du velge hvilke sesjoner du ønsker å gå på. Noen sesjoner kan bli fulltegnet, så det gjelder å melde seg på tidlig.


KLIKK HER FOR PÅMELDING
Meld deg på innen 20/11 for å være med i trekning av gratis app'er!



Les mer om hver sesjon:

Project based learning - best practice?

James Humberstone

In 2012 and 2013 James Humberstone underwent his own exploration into what modern concepts of "the BLs" bring to 21st century music education: by the "BLs", James means pedagogies such as Project Based Learning, Challenge Based Learning, Enquiry Based Learning, and so on. Working with international experts such as David Price and Ewan McIntosh, drawing on the latest research and visiting new learning spaces and institutions such as High Tech High in San Diego, James brought this latest thinking back to his music classroom where he integrated it into his own practice. This talk outlines his explorations and the conclusions he has drawn, which have a very positive message for music education's place in 21st century learning.

(Sesjonen holdes på engelsk.)

Tilbake til oversikten

Musikkteknologi - snart skolemoden?

Håkon Kvidal

Hva skjer med det estetiske, sansebaserte musikkfaget når den logisk-rasjonelle teknologien tramper inn i musikkrommet og gjør krav på oppmerksomheten? Er det mulig å legge til rette for å utvikle digital kompetanse i et kunstfag uten å endre fagets innhold, karakter og til syvende og sist, fagets berettigelse? Og, tilbyr egentlig moderne teknologi nye, reelle og faktiske muligheter for kunstnerisk utfoldelse eller er alt sammen bare hype, moteord og kommers?

I foredraget presenteres nye kunnskap fra forskningsfronten innen musikkteknologi og musikkpedagogikk som kan bidra til en klarere og mer nøktern analyse, og forhåpentligvis mer perspektivrik tenkning omkring egen og andres undervisning.

Tilbake til oversikten

Hva vil skje med musikkfaget i det 21. århundre?

Lage Thune Myrberget

Hva har boreriggprosjekter i Brasil, nanoteknologi i USA og Wall Street med musikfagets fremtid å gjøre? Vi løfter blikket, og ser ut i verden. Hva skjer med fagene? Hva skjer med læring? Hva skjer med lærerrollen? Lage vil belyse dette ved å ta for seg trender og prosjekter fra ulike bransjer og ulike kulturer, for så å trekke trådene tilbake til konsekvenser for kunstfagene, samt vår rolle og funksjon som lærere i fremtidens verdenssamfunn.

Tilbake til oversikten

Lyd og hørsel

Thor Bendiksen

De siste årene har man sett en dramatisk økning av personer som får alvorlige plager og redusert livskvalitet grunnet Tinnitus. Hva skyldes dette? Hvordan kan vi sørge for at bruk av musikkteknologi ikke øker problemet ytterligere? Thor Bendiksen gir først en rask oppfrisking av fakta om lyd og hørsel generelt. Deretter deler han av både forskning og førstehånds erfaringer med Tinnitus, - behandling og ikke minst forebygging. Kanskje konferansens viktigste tema?

Tilbake til oversikten

Gode eksempler

(Flere lærere)

Denne sesjonen vil løfte fram noen gode eksempler på digital didaktikk i musikkundervisningen. Det blir flere, korte innlegg av lærere som vil formidle gode ideer og løsninger. Dette blir en "snakkis" som setter fart på erfaringsdeling mellom deltakerne på konfransen.

Tilbake til oversikten


Making engaging learning resources for music education

James Humberstone

In october 2013 James' students at Sydney Conservatory of Music handed in their main project for the semester. The task was to make interactive books (iBooks) designed for elementary or middle school music education. They also shared equivalent resources to be printed or burned onto CD for schools that don't have iBooks programs. In this session James will take us through the process. The power of the resources are in different types of media while they are presented as iBooks assembled in the free software iBook Author.

"I don't prepare a single solution or a single format, I prepare some engaging resources and publish them in one or more formats that seems to fit. It's also important that the software that I use to do this, whether in the cloud or on my desktop (i.e. able to be used offline), is really easy to use. Drag n drop easy. Because the power of the resource is in the media, and the presentation is icing."

(Sesjonen holdes på engelsk.)

Tilbake til oversikten

Teaching from the back of the class

James Humberstone

Flipping the classroom not only allows students to work more hands-on in class time, but it allows the teacher to get away from the front of the class and differentiate better than ever.
Showing examples of music units of work primarily for high school, James will discuss his approaches to creating the resources and course structures that free the teacher from the whiteboard. The session will focus on composition by using notation software like Sibelius.

(Sesjonen holdes på engelsk.)

Tilbake til oversikten

Film composition projects for students

James Humberstone

Film projects offers students the opportunity to compose with limitless boundaries on quality of content and scope. Approaches will be outlined for composition using sequencers. GarageBand (MacOS-version) will be used hands-on, but the approach works with any sequencer that supports video. Student samples will be shared, including one large scale project by year 10 students in which an entire Hollywood blockbuster was re-scored from scratch, complete with consistent use of motifs/themes. Time will be given to explore the approaches yourself.

(Sesjonen holdes på engelsk.)

Tilbake til oversikten

Laptoporkester

Alle skoler har datamaskiner i en eller annen form. Er det mulig å lage musikk sammen når man ikke har all verdens ekstra utstyr? I denne sesjonen skal vi se på hvordan det er mulig å legge til rette for samspill når deltakerne ikke har annet enn en helt vanlig PC eller Mac. Det kan hende vi laster ned et gratis program, men forøvrig trengs ikke ekstra utstyr av noe slag.

Tilbake til oversikten

Flipped classroom - omvendt undervisning

Vidar Sæther

Få en praktisk innføring i hvordan du kan bruke ulike digitale verktøy for å "flippe" klasserommet. Vi ser på verktøyene google blogg, snagit (skjermvideoprogram) og google skjema. Med disse verktøyene kan du enkelt lage gode videoforelesninger og presentere dem for elevene på en ryddig og fin måte.

Du får også mange gode tips til hvordan du kan organisere undervisningen din på best mulig måte i forhold til flipped classroom.

Dette blir en forelesing full av tips, nyttige verktøy og gode løsninger.

Tilbake til oversikten

Hvordan lage enkle komp med GarageBand på iPad?

Jan Gamre

Mange musikklærere og kulturskolelærere ønsker seg verktøy for å lage enkle komp. Samtidig skal det låte bra uten å låte for mye "boks". I denne parallellsesjonen får du god innføring i hvordan dette løses med GarageBand på iPad.

Fullversjon av GarageBand inneholder mer enn 100 stk virtuelle instrumenter, en studiodel med 16 spor, og en effektiv arrangementsdel. Jan er blandt de som mener GarageBand og iPad revolusjonerer musikkopplæringen i grunnskolen ved at elevene nå lettere kan øve ferdigheter individuelt, selv i store grupper.

Dette gjør vi i sesjonen:

  • Deltakerne jobber ut egne komp på 2 låter
  • Deltakerne tar i bruk opptaksfunksjonen
  • Deltakerne bruker ulike virtuelle instrumenter
  • Deltakerne tester ut arrangering og låtutvidelse

Deltakere på sesjonen må ha med:

  • egen iPad og GarageBand (i siste versjon)
  • hodetelefoner (enkle ørepropper duger fint)

Tilbake til oversikten

Gamification - mer enn spill

Lage Thune Myrberget

Er det mulig å gjøre et hotell om til et læringsrom?

Gamification er mer enn å bruke spill i undervisningen, - det handler ikke minst om å fange elevenes motivasjon og engasjement ved god historiefortelling. Hvordan kan det gjennomføres i en hektisk hverdag? Er vi avhengig av ferdigproduserte spill?

I denne sesjonen ser vi på hvordan nye verktøy, med gamification som metode, kan videreutvikle et helt vanlig undervisningsopplegg. Deltakerne får teste et opplegg som "elever", Lage vil fortelle om "Hemmeligheter" - et gamifisert undervisningsprogram - og til slutt skal deltagerne i felleskap lage et opplegg som gamifiserer resten av konferansen.

Tilbake til oversikten

Musikkfaget - i god utvikling eller klart for museum?

Lage Thune Myrberget

Lage vil holde en 15 minutters innledning om musikkfaglig digital didaktisk erfaring. Basert på dette åpner vi for samtaler om hvordan vi kan tilpasse og endre musikkfaget i takt med samtiden.

Hva gjør teknologi med musikkfagets didaktikk? Hvordan endrer vi musikkfaget innenfra? Hvordan kan samspill redde mennesket?

Tilbake til oversikten

Personlig læringsnettverk for lærere - og i undervisning

Ann Michaelsen

Fremtidsstudier peker på at sosiale medier og den digitale informasjonsflyten er i ferd med å endre vårt forhold til læring. Hva om både du og elevene kunne delta i et global læringsrom?

På denne sesjonen viser Ann Michaelsen hvordan sosiale medier som Skype og Twitter samt skriving på egne blogger kan bli brukt til å komme i kontakt med elever og lærere fra andre land. Hvordan elever kan kommunisere med elever i andre land og konkret hvordan man kan etablere denne kontakten. Eksempler fra boken "Connected Learners A step-by-step Guide to Creating a Global Classroom".

Tilbake til oversikten

Noteflight som komposisjonsverktøy

Vidar Sæther

Noteflight.com er et webasert notasjonsprogram som i disse dager oppdateres for å kunne brukes med alle typer enheter, - datamaskin, nettbrett, mobil. Det inneholder også en smart løsning som lar læreren/skolen opprette et lukket system for skolens elever. Her kan læreren se, spille av og kommentere direkte i elevenes arbeider. Alt skjer på nett, ingen behov for å sende eller laste opp og ned filer. Vidar tar oss gjennom de grunnleggende funksjonene. Deretter gir han gode innspill til hvordan man kan jobbe med komponering i Noteflight.

En digital løsning som Noteflight kan dessuten by på nye muligheter. I norsk grunnskole har mange droppet notelære fordi det blir for teoretisk og man har ikke tid nok til å utvikle funksjonell notelesing hos elevene. Med digital notasjon endres dette bildet. Programvaren gjør det mulig å begynne kreativt arbeid, med notasjon, selv om man ikke kan alt om noter på forhånd. Maskinen spiller av det du skriver. Dette gir inspirerende nye muligheter for å lære noter mens man jobber med musikalsk, klingende lyd.

Tilbake til oversikten

Komponere med iPad i tverrfaglige emner

Eldar Skjørten

Denne sesjonen tar utgangspunkt i en film som Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen har laget om et av Eldar Skjørtens tverrfaglige undervisningsopplegg i grunnskolen. I filmen komponerer elever musikk på iPad, til stemningsfulle videoer de har laget selv.

Vi går gjennom prosessen fra A til Å og ser på valg av både uttrykksform, verktøy, faglig innfalsvinkler for komponering og på fremgangsmåten i konkret undervisning. Deltakere på sesjonen får prøve selv. Vi ser også på flere variasjonsmuligheter for både valg av uttrykk og materiale i film og musikk.

Ta gjerne en titt på filmen før konferansen. (Lenke til filmen kommer her.)

Tilbake til oversikten

MusTek 2014 tar forbehold om endringer i program og sesjoners innhold.

Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map

© Musikkpedagogikk.no 2012 Materialet er vernet etter åndsverkloven.
Uten uttrykkelig samtykke er eksemplarfremstilling bare tillatt når det er hjemlet i lov eller avtale med Kopinor.

Utviklet av Imaker as