Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no » MusTek

PROGRAM:


Plenumsesjoner på MusTek 2016 gir deg både inspirasjon og utfordringer. Vi er glade for å kunne introdusere deg for engasjerte forelesere fra Norge, Sverige og Storbritania. Vi skal både løfte blikket og se på konkrete emner.

Parallelsesjoner vil inneholde konkrete tips og innspill om bruk av teknologi i musikkundervisningen. Du får velge fra en meny av spennende, relevante og konkrete emner. På alle disse sesjonene får du en del tid til å prøve selv - her blir det mye å lære!

Klikk på tittel eller navn nedenfor for å lese mer.



Klikk her for å laste ned konferanseprogrammet (PDF).

Viktig info til deltakere:

Klikk her for å se hva du trenger å installere før du kommer.


PLENUMSESJONER TORSDAG 28. JANUAR:
Med forbehold om endringer.

Tittel: Foreleser:
Making Music Accessible To All Marcel Pusey (Storbritannia)
Teach Meet Div. deltakere

PLENUMSESJONER FREDAG 29. JANUAR:
Med forbehold om endringer.

Tittel: Foreleser:
Estetikk og teknologi Notto J.W. Thelle
Musikalsk undring med digitale verktøy Eldar Skjørten
Framtiden och lärandets utmaningar i en digital tidsålder Hans Renman (Sverige)


PARALLELLE SESJONER TORSDAG 28. JANUAR
Med forbehold om endringer.

Parallelle sesjoner - torsdag Foreleser:
ØKT 1, TORSDAG KL. 11.45 - 13.15
1A: Rom for lek og læring Jørund Høie Skaug og Vidar Holm
1B: Soundtrap - musikkstudio, nettverk og samarbeid Christian Antonsen
1C: Elektronika på 1-2-3 Guttorm Andreasen
1D: Creativity: Song Writing Made Simple Marcel Pusey (Storbritannia)
1E: Lage lydkomposisjon med elever i GarageBand for iPad Jan Gamre
1F: Skru lyd 1 (kommer)
1G: Oiid Gisle Johnsen
ØKT 2, TORSDAG KL. 14.45 - 16.15
2A: Rom for lek og læring Jørund Høie Skaug og Vidar Holm
2B: Lyderia Ane Solstuen
2C: Audiotool Ronny Pi
2D: Gi instrumentundervisningen en "boost" med hverdagsteknologi! Merete Markussen
2E: "Gullet ligger i kombinasjonene!" - Samspill med iPad og andre instrumenter Eldar Skjørten
2F: Kom i gang med YouTube og SoundCloud Vidar Sæther
2G: Skru lyd 2 (kommer)

PARALLELLE SESJONER FREDAG 29. JANUAR
Med forbehold om endringer.

Parallelle sesjoner - fredag Foreleser:
ØKT 3, FREDAG KL. 10.45 - 12.15
3A: Rom for lek og læring Jørund Høie Skaug og Vidar Holm
3B: nyMusikk Kids Guttorm Andreasen
3C: Lyderia (Navn kommer)
3D: World Music In The Classroom Marcel Pusey (Storbritannia)
3E: Spill i musikkundervisningen Sigrid Jordal Havre
3F: Lage akkompagnement med GarageBand på iPad Jan Gamre
3G: Kom i gang med Pro Tools | First Vidar Sæther

Programmet kan bli justert.

Først melder man seg på konferansen. I begynnelsen av januar får alle som er påmeldt informasjon om påmelding til parallellsesjonene.


KLIKK HER FOR PÅMELDING

Påmeldingen er fremdeles åpen for restplasser.
I 2014 ble konferansen fulltegnet, så nå er det "først til mølla" som gjelder.



LES MER OM HVER SESJON:
Anbefalinger om hva som relevant for hvem må sees som veiledende.

Making Music Accessible To All

Marcel Pusey

The Keynote will explore the changing nature of technology and how it is making music more accessible, and the providing a opportunity to engage a wider range of students in education. Marcel will share and use his experience of designing practical 'hands on' workshops programmes.

He will explore themes such as:

  • Cloud-Based Music Technology- What it is, What it means for music teachers and students, Where it is going and What is out there!
  • Using technology to facilitate 'live' music. The keynote will be interactive - looking at techniques, and ideas to engage students through Body Rhythms, African and Latin Rhythms, singing African Melody and Harmony.
  • Creativity in the classroom, using Popular & World Music.
  • Discuss the importance of 'Connecting the music world that students see and listen to in their own time, to what they learn in school'

(Sesjonen holdes på engelsk.)

> Foredraget er relevant for lærere i alle skoleslag.


Tilbake til oversikten

Framtiden och lärandets utmaningar i en digital tidsålder

Hans Renman

Vi lever i en tid då förändringarna sker snabbare än någonsin tidigare, både på global, nationell och individuell nivå. Vi lever, lär, kommunicerar och konsumerar på ständigt nya sätt. Hinner skolan med, nu när skola och utbildning har en central roll att fylla i bygget av ett nytt samhälle där digitaliseringens utmaningar och möjligheter beaktas och tas tillvara? Och hur ligger de nordiska ländernas skolor till i den globala konkurrensen?

Hans Renmans föreläsning ger en bred bild av skolans utmaningar och framtid i digitaliseringens, automatiseringens och globaliseringens tid.

> Foredraget er relevant for lærere i alle skoleslag.


Tilbake til oversikten

TeachMeet

Flere deltakere fra konferansen - kanskje også deg?

Vi avslutter den første konferansedagen med en uformell TeachMeet. Her oppfordrer vi deltakere fra konferansen til å bidra med korte historier - maks 5 minutter. Man kan f.eks.:

  • fortelle om et undervisningsopplegg som fungerte godt.
  • dele tanker om

Hvert innslag er kort og rett på sak. Dette er altså ikke tiden for spørsmål og diskusjon, det kan vi fortsette med utover kvelden og neste dag.

Ta kontakt hvis du kunne tenke deg å holde et 5-minutters innlegg på TeachMeet.

Klikk her for å lese noen tips til hvordan du kan forberede et innslag til TeachMeet.

> TeachMeet er relevant for lærere i alle skoleslag.


Tilbake til oversikten

Estetikk og teknologi

Notto J.W. Thelle

Teknologien er for full fart på vei inn i estetiske fag. Hva skjer da med estetikken? Blir den påveriket av nye verktøy? Notto J.W. Thelle tar oss med på spennende refleksjoner.

> Foredraget er relevant for lærere i alle skoleslag.


Tilbake til oversikten

Rom for lek og læring

Jørund Høie Skaug og Vidar Holm

IKT-senterets Rom for lek og læring i Oslo er et laboratorium for innovativ IKT i fag. Rom for lek og læring flytter til MusTek for anledningen, du kan komme innom og prøve Sonic Pi (gratis verktøy for musikk og koding), musikk i Virtual Reality, ulike musikkapper og gitarinterface for iOS, og bygge en Theremin med Arduino.

> Rom for lek og læring er relevant for lærere i alle skoleslag.


Tilbake til oversikten

Creativity: Song Writing Made Simple

Marcel Pusey

This is a 'hands on' session on how to get students composing. It will demonstrate practical solutions and ideas on how to make music creation accessible to all students of all abilities using innovative, simple to use software.

The workshop will explore 'Literacy & Music'. It is whole class activity, with 7-steps to getting the class writing, practising and performing using O-Generator software. How students can learn important music concepts, and start composes simple to more sophisticate World or Popular music.

(Sesjonen holdes på engelsk.)

> Sesjonen er relevant for grunnskole (m/u) og lærerutdanning, med god overføringsverdi til kulturskole og videregående skole.


Tilbake til oversikten

World Music in The Classroom

Marcel Pusey

This workshop demonstrates how you can use music technology to play and learn World Music rhythms with the whole class. Teachers will learn how to use the O-Generator software for different rhythm lessons, from basic warm up rhythms, to 'Call and Response' to Latin clave, samba and African djembe. It enables teachers to use their school percussion, and use technology to play 'live' instruments. It is a fun and interactive session.

(Sesjonen holdes på engelsk.)

> Sesjonen er relevant for grunnskole (s/m/u) og lærerutdanning, med god overføringsverdi til kulturskole og videregående skole.


Tilbake til oversikten

nyMusikk Kids

Guttorm Andreasen

På denne sesjonen vil et team fra nyMusikk gi eksempler på hvordan vi kan ta med barn (6-12 år) på en leken og kreativ workshop med utgangspunkt i iPad og musikkapper. Dette kombineres ofte med at barna også får møte et akustisk instrument. Her handler det altså om å la barna boltre seg i ulike måter å skape lyd og musikk på, helt uten forhåndskunnskaper. Sesjonen er en tilpasset versjon av nyMusikk Kids.

> Sesjonen er relevant for grunnskole (s/m), lærerutdanning og kulturskole.


Tilbake til oversikten

Elektronika på 1-2-3

Guttorm Andreasen

En morsom og intens Workshop med Guttorm Andreasen hvor du lager din egen musikk digitalt! Du lager din egen komposisjon og musikk med digitale samples, klipper og redigerer musikken på en datamaskin med et digitalt redigeringssystem. Passer best for deg som aldri har prøvd å lage musikk digitalt. Du må ha med egen datamaskin.

NB! Krever at du har gratisprogrammet Audacity lastet ned og klart på maskinen. Klikk her for å laste ned Audacity.

> Sesjonen er relevant for grunnskole (m/u) og lærerutdanning, med god overføringsverdi til kulturskole og videregående skole.


Tilbake til oversikten

"Gullet ligger i kombinasjonene" - samspill med iPad og andre instrumenter

Eldar Skjørten

iPad er et spennende verktøy, men "gullet" finner vi først når vi kombinerer ulike typer instrumenter. På denne sesjonen gjør vi et samspillopplegg som er enkelt nok til at alle kan delta, samtidig som det kan tilpasses for større utfordringer. Vi lager et enkelt grunnkomp med iPad og kan utforske musikken videre med alle typer instrumenter og/eller flere apper.

Deltakere på sesjonen må ha med:

  • Egen iPad og GarageBand (i fullversjon)
  • Hodetelefoner (enkle ørepropper duger fint)

Det kan være nyttig å ha med passordet til App Store, i tilfelle du får lyst til å laste ned en ny app (frivillig).

> Sesjonen er relevant for grunnskole (s/m/u), kulturskole og lærerutdanning.


Tilbake til oversikten

Kom i gang med YouTube og SoundCloud

Vidar Sæther

YouTube er mye brukt i undervisningen og en fantastisk kilde til læring og inspirasjon. SoundCloud er en nesten tilsvarende tjeneste for lyd og musikk. Begge er gratis å bruke.

Men hvordan utnytte dette effektivt i undervisningen? Hvordan samle ressursene slik at det er lett tilgjengelig for både deg selv og elevene?

I denne sesjonen får du lære å:

  • opprette kontoer på youtube og soundcloud

  • hvordan du setter opp disse kontoene og kanalene dine på rett måte

  • hvordan du laster opp lyd og videoer, velger hvordan de skal vises og hvordan deler dem med andre

  • opprette mapper og spillelister

  • bygge inn videoene og lydfilene på andre nettsteder

Denne økten passer godt for deg som enten vil komme i gangpå enklest mulig vis, eller som vil nyte godt av de beste erfaringene fra en dreven bruker.

> Sesjonen er relevant for lærere i alle skoleslag.


Tilbake til oversikten

Kom i gang med Pro Tools | First

Vidar Sæther

Pro Tools | First er en gratis, nedskalert variant av selveste standarden innen opptaksprogrammer for studiobruk - Pro Tools. Det kan derfor være et godt alternativ for skoler som ønsker å bruke sequenser / opptaksprogram. En fordel er så klart at alle elevene som vil kan få sin egen versjon av programvaren for bruk hjemme, siden den er gratis og fungerer både på Mac og PC.

I denne sesjonen kommer du igang med å bruke dette verktøyet til å ta opp og produsere musikk. Du lærer å:

  • spille inn flere lydspor

  • bearbeide sporene med klanger og effekter

  • kopiere, klippe, lime og bearbeide lydsporene

  • bygge opp et ferdig musikkstykke

  • jobbe med sequenserdelen i Pro Tools | First

> Sesjonen er relevant for grunnskole (m/u), kulturskole, videregående skole og lærerutdanning.


Tilbake til oversikten

Gi instrumentundervisningen en "boost" med hverdagsteknologi!

Merete Markussen

Denne sesjonen er full av idéer for hvordan man man kan bruke hverdagsteknologien, som nettbrett, smarttelefon, YouTube og strømmetjenester, til å forsterkel læring og motivasjon i instrumentalundervisning. Dette er teknologi som allerede er godt kjent for elevene, så da gjelder det å se didaktiske muligheter til å gi undervisningen en "boost". For Merete og hennes elever har dette blitt en naturlig del av undervisningsformen, men uten at det tar fokus fra selve instrumentet. "Jeg står minst like mye med fløyta i hånda nå!", sier Merete Markussen.

> Sesjonen er relevant for kulturskole, videregående skole og lærerutdanning, med god overføringsverdi grunnskole.


Tilbake til oversikten

Soundtrap - musikkstudio, netterk og samarbeid

Christian Antonsen

Soundtrap lar elever lage og spille inn musikk, rett i nettleseren. Det er et online musikkstudio som i tillegg gir elevene anledning til å samarbeide - enten det er med medelever eller musikere ute i den store verden. På denne sesjonen får du en innføring, kombinert med Christians erfaringer fra bruk med elever. Vi ser også på hvordan man kan utnytte samarbeidsfunksjonene, med eksempler fra klasserommet. Det blir satt av god tid til at deltakerne får prøvd verktøyet selv.

> Sesjonen er relevant for grunnskole (m/u), kulturskole, videregående skole og lærerutdanning.


Tilbake til oversikten

Audiotool + fagblogg: Skap elektronisk musikk på nett

Ronny Pi

Ronny ønsket å la elever i ungdomsskolen lage elektronisk musikk, men med lite midler til programvare og datautstyr ble det en utfordring. Oppdagelsen av Audiotool, som nettbasert digitalt arbeidsverktøy, kombinert med fagblogg som egetprodusert læreverk, gjorde det likevel mulig. På denne sesjonen vil Ronny vise hvordan han bruker disse to elementene i musikkundervisningen. Du får også en basic introduksjon til programvaren Audiotool (gratis, nettbasert) og selvsagt blir det tid til å prøve selv.

> Sesjonen er relevant for grunnskole (u) og lærerutdanning, med god overføringsverdi til kulturskole og videregående skole.


Tilbake til oversikten

Lage lydkomposisjon med elever i GarageBand for iPad

Jan Gamre

I denne sesjonen gjør vi et læringsopplegg for å komponere en lydkomposisjon ved hjelp av sampleren i GarageBand for iPad. Denne tilnærmingen krever i utgangspunktet ingen musikalske ferdigheter hos eleven og gir svært godt utgangspunkt for å reflektere over bl.a. tekstur og struktur, - skape et utgangspunkt for å utvikle seg videre innenfor komposisjon. Samtidig bygger vi ferdigheter i bruk av GarageBand. Ettersom dette er en aktivitet alle elever lykkes med settes fokus på underveisvurdering i komposisjonsarbeid.

I denne sesjonen kreves ingen forkunnskaper i GarageBand.

Dette gjør vi i sesjonen:

  • Deltakerne sampler minimum 4 lyder hver seg
  • Deltakerne improviserer og arrangerer hver sin lydkomposisjon
  • Vi deler komposisjoner med hverandre
  • Vi drøfter kriterier og underveisvurdering

Deltakere på sesjonen må ha med:

  • Egen iPad og GarageBand (i siste versjon)
  • Hodetelefoner eller ørepropper

> Sesjonen er relevant for grunnskole (m/u) og lærerutdanning, med god overføringsverdi til kulturskole.


Tilbake til oversikten

Lage akkompagnement med GarageBand på iPad

Jan Gamre

Et akkompagnement skal fungere godt uten å låte for mye "boks". I denne parallellsesjonen får du god innføring i hvordan dette løses med GarageBand på iPad.

Denne sesjonen forutsetter at du kjenner GarageBand fra før da vi går raskt inn i de «mer avanserte» funksjonene av GarageBand.

Dette gjør vi i sesjonen:

  • Deltakerne jobber ut egne akkompagnement på minst en låt
  • Deltakerne bruker ulike virtuelle instrumenter
  • Deltakerne bruker arrangering og låtutvidelse
  • Vi deler med hverandre
  • Vi drøfter hvordan vi bygger disse ferdighetene hos elevene

Deltakere på sesjonen må ha med:

  • Egen iPad og GarageBand (i siste versjon)
  • Hodetelefoner eller ørepropper

> Sesjonen er relevant for grunnskole (m/u) og lærerutdanning, med god overføringsverdi til kulturskole og videregående skole.


Tilbake til oversikten

Skru lyd 1

Bernt Isak Wærstad

Hva er egentlig reverb og delay? Hvordan kan vi løfte elevene og musiken de lager ved å lære helt elementært om å "skru lyd"? Hva er EQ og hvorfor låter det ikke fint når noen snakker i mikrofonen?

Enten elevene synger i mikrofon, spiller elektrisk gitar eller komponerer med digitale verktøy, - vi kommer alltid borti noen grunnleggende lydjusteringer. På denne sesjonen får du en innføring som gjør at du forstår lydanlegget og de digitale lydmulighetene bedre. Og ikke nok med det, men god lyd vil også gjøre elevene tryggere og mer fornøyd med egne prestasjoner. Det er lite som skal til for å gjøre en stor forskjell for elevene.

Du trenger IKKE KUNNE NOE om dette på forhånd - vi starte enkelt!

> Sesjonen er relevant for lærere i alle skoleslag.


Tilbake til oversikten

Skru lyd 2

Bernt Isak Wærstad

Enten elevene synger i mikrofon, spiller elektrisk gitar eller komponerer med digitale verktøy, - vi kommer alltid borti noen grunnleggende lydjusteringer. På denne sesjonen går vi videre fra "Skru lyd 1" og blir kjent med flere muligheter, får mer øvelse og mestrer lyden bedre. Vi ser også på noen av de mest brukte effektene som kan bidra til å skape bedre resultater.

Det er en fordel å kunne bittelitt fra før. Hvis du deltar på "Skru lud 1" kan du bli med på denne også for å benytte sjansen til å lære litt mer i samme slengen.

> Sesjonen er relevant for lærere i alle skoleslag.


Tilbake til oversikten

Spill i musikkundervisningen

Sigrid Jordal Havre

Hva kan vi lære om og av musikk ved hjelp av dataspill? I foredraget presenteres ny kunnskap fra forskningsfronten på musikkpedagogikk og dataspill som kan bidra til å gi musikkpedagoger verktøy for analyse av spill med tanke på å velge ulike former for spill til bruk i musikkundervisningen.

Denne forelesningen har også en praktisk del hvor vi sammen utforsker ulike former for dataspill og diskuterer hva vi eventuelt kan bruke i musikkundervisningen og hvordan.

> Sesjonen er relevant for lærere i alle skoleslag.


Tilbake til oversikten

Lyderia

(Ane Solstuen)

Rikskonsertene har lansert tidenes spillsatsing innenfor musikkundervisning, og det må vi så klart gjøre oss kjent med. I Lyderia får elevene inspirasjon til å lære om og utvikle seg innenfor musikk. De kan velge blant mange forskjellige oppdrag, oppgaver på flere nivåer, knekk koder, mekk sine egne låter og se inspirerende videoer. Noe må de løse på nett, mens andre oppgaver krever at de selv gjør noe fysisk.

> Sesjonen er relevant for grunnskole (m/u) og lærerutdanning, med god overføringsverdi til kulturskole.


Tilbake til oversikten

Oiid

Gisle Johnsen

Her blir det en presentasjon av det nye musikkformatet OIID. Dette er et helt nytt produkt, så kurset vil passe for musikklærere i både grunnskole, musikkskole, videregående og høyskole/lærerutdanningen. Foruten å la deltagerne selv prøve ut musikk på dette formatet, vil det fokuseres på flg:

  • Hvorfor et nytt musikkformat?
  • Hva er annerledes med dette musikkformatet?
  • Hvordan ser en sang / låt / musikkstykke ut i dette nye formatet?
  • Hvordan kan dette formatet brukes i musikkundervisningen?

Det anbefales at alle på forhånd har installert en OIID master-app på telefonen eller nettbrettet. (Gå på AppStore eller GooglePLAY og søk på OIID. Last ned masterappen. Inne i denne finner du bibliotek over musikk som kan lastes ned. Biblioteket utvides stadig, men blir ikke fullverdig før den internasjonale lanseringen i mars 2016.)
Deltagerne bør ha installert låten Separation Blues med Real Ones. Denne er gratis inne i OIID masterappen.

> Sesjonen er relevant for lærere i alle skoleslag.

Tilbake til oversikten

Vi tar forbehold om endringer i program og sesjoners innhold.
Anbefalinger om hva som er relevant for hvem må sees som veiledende.

Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map