Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

ALLE UNDERVISNINGSOPPLEGG

DETALJERT OVERSIKT

Bla i lista og les mer om hvert opplegg ved å klikke "Mer informasjon..". Søk etter varer med søkefeltet øverst til høyre eller i Avansert søk.

Tilbake til tabelloversikten.


101/1.1

Improvisasjon og innføring i enkel harmonikk

Opplegget innledes med at alle lærer å spille en ferdigkomponert melodi. Deretter improviserer elevene fram egne melodier bestående av to nesten like deler. De lærer om pentaton skala, grunntone og kvint og bruker dette til å forme en god melodi.


Mer informasjon...
102/1.3

Puls og rytme 1

Puls og rytme 1 inneholder to aktiviteter:

Detektiv er en morsom lek som gir trening i konsentrasjon, å holde pulsen og være i fokus. Den kan også brukes som et avbrekk mellom andre aktiviteter, for å løse opp stemningen og for å bli kjent med en ny gruppe.

I Direkte kanon hermer elevene rytmer i kanon og må lytte til en rytme mens de utfører en annen. Aktiviteten trener konsentrasjon, ferdigheter i å oppfatte og herme rytmer og i å lytte til noe annet enn det man selv spiller. Dette er ferdigheter som legger grunnlag for alle typer musikalsk samspill.


Mer informasjon...
103/1.3

Puls og rytme 2

Puls og rytme 2 inneholder to aktiviteter:

Pulsstafett er en enkel lek for å trene på å holde en jevn puls ("holde takten") alene og sammen med andre. På den måten bidrar den til å utvikle en musikalsk ferdighet som er grunnleggende for musisering. Pulsstafett utfordrer også konsentrasjonsevnen og elevene får trening i å være i fokus. Når de mestrer aktiviteten kan man også trekke inn øvelser for å bli kjent med ulike taktarter.

Rytmelotto er en variant av lotto, men med levende "brikker" som framfører en rytme. En eller flere spillere skal finne ut hvilke "brikker" som er like.


Mer informasjon...
104/1.0

Skulpturdans - den kjedeligste timen...

Her får elevene beveget seg til musikk på en lekende måte som lett fenger både gutter og jenter, store og små. Utgangspunktet er konkret samtidig som det gis rom for kreativitet. Opplegget gir en enkel inngang for å skape kreative uttrykk i bevegelse og dans.


Mer informasjon...
105/1.1

Klosseleken

Leken inneholder mye moro, men også god trening for puls og konsentrasjon. Hele gruppa må holde en felles puls med (eller uten) musikk for å bevege et antall klosser rundt i ringen på bestemte måter. Varianten med "klosse-eksamen" på stadige høyere nivå er et morsomt og spennende tillegg.

Leken er en variant av "Skoflyttersang" eller "Pass the shoe", som bl.a. finnes på: Ut på gulvet, dans 1 (Norsk kulturskoleråd, 1999)


Mer informasjon...
106/1.3

Komponere en melodi

En "trinn for trinn"-veiledning i hvordan elever kan komponere en melodi ved å lære seg teknikker for å skape, bearbeide og sette sammen motiver. Noen opplever det som en sperre å skulle "finne på noe fint". Teknikkene de lærer setter kreativiteten i et system som gjør at alle kommer frem til et resultat.


Mer informasjon...
107/1.0

Komposisjonslek: 8-rekke

8-rekke er en enkel lek som kan lede i flere retninger: Rytmisk improvisasjon med et enkelt system som alle mestrer, gå videre til avansert gruppeimprovisasjon, eller bruke leken som utgangspunkt for å lære og øve på å lese noter. Den kan også brukes som enkel "oppvarming" og trening i oppmerksomhet og samspill.

Variasjonsmulighetene gjør at leken kan brukes på alle alderstrinn. Den krever ikke spesielle forkunnskaper fra læreren.


Mer informasjon...
108/1.0

10 sanger på 2 akkorder

Her får elevene øvd seg på å spille sanger med to grep og høre når de skal skifte. Samtidig får de drillet grepene, mens de som mestrer det godt også øver på å akkompagnere seg selv. Opplegget er utformet med tanke på gitarspill, men kan også brukes med andre akkordinstrumenter, for eksempel piano/keyboard.


Mer informasjon...
110/1.0

Vi lager nystev!

Elvene lærer å lage egne sangtekster i et system som alle mestrer. De øver seg på å anvende form, rim og på å få teksten til å passe med melodien. Utgangspunktet er nystev, en enkel form som kan brukes i mange sammenhenger, samtidig som de blir kjent med en morsom tradisjon fra folkemusikken. Med opplegger følger også tre stev i en flott innspilling av Kari Malmanger.


Mer informasjon...
111/1.0

Improvisasjon og enkelt gitarspill

Elevene lærer to enkle grep på gitar (en finger!) og akkomagnerer med dette en rytmisk melodi spilt på stavspill. Så legger vi til rette for enkel improvisering. Elevene kommer raskt til klingende resultater, og opplegget passer fint som en første innføring i gitarspill. (Heller ikke læreren trenger å kunne spille gitar på forhånd for å bruke dette opplegget!)


Mer informasjon...
112/1.0

Tingene på gulvet

Å komponere i store grupper/klasser byr på utfordringer. Her er en enkel aktivitet som vi kan tilpasse for alle aldre og som ikke krever spesielle forkunnskaper fra læreren. Resultatet blir likevel spennende komposisjoner.

Undervisningsopplegget beskriver også muligheter for å utvide aktiviteten med grafisk notasjon for å lage en større gruppekomposisjon.


Mer informasjon...
113/1.0

Improvisasjon - enkelt og greit

I dette opplegget beskrives mange enkle improvisasjonsøvelser. De er ikke knyttet til bestemte stiler eller sjangre, og er derfor ikke avhengige av forkunnskaper i musikkteori eller sjangerkunnskap. I øvelsene brukes det andre regler eller rammer for musikk enn noter, og her trenes elevenes evne til å lytte både til seg selv og andre. Opplegget legger vekt på å presentere ideer til veiledning og vurdering.


Mer informasjon...
114/1.0

Store klokker - noteverdier

Opplegg for småskoletrinnet med noteverdier som tema. Gjennom sang og samspill får elevene et praktisk forhold til noteverdier, og lærer musikkteori gjennom egen erfaring.


Mer informasjon...
115/1.0

Stomp og stol

"Stomp og stol" er et undervisningsopplegg inspirert av den engelske rytmegruppen STOMP, som bruker alle mulige ting som grunnlag for sine koreograferte rytmesekvenser. Opplegget er i utgangspunktet enkelt, men her er rom for vesentlig elevkreativitet!


Mer informasjon...
116/1.0

Kanon og RAP

Dette undervisningsopplegget er basert på Pachelbels "Canon" og Coolio's "C U When U Get There". Her er rom for lytting, tekstanalyse, tekstskriving og samspill med improvisasjon.


Mer informasjon...
117/1.0

Afrika! Sang, dans og samspill.

De to afrikanske sangene som presenteres, Afrikansk elvesang og Bele mama, egner seg utmerket som utgangspunkt både for musisering og komponering. I afrikansk tradisjon er jo også ofte sang, bevegelse, dans og spill vevet sammen i en helhet.


Mer informasjon...
118/1.0

Komponere med stemmen

Her får du tre enkle aktiviteter for å komponere med stemmen. Regnvær inneholder felles improvisasjon, mens Ulike stemmelyder og Finn samme tone fokuserer mer på en dirigent som leder elevene gjennom komposisjonen. De to siste er også fine øvelser for langsiktig arbeid med bevisstgjøring av stemme og intonasjon.


Mer informasjon...

119/1.0

Noterebus

Noterebus er en smart og morsom måte å lære litt om tonenavn og tonehøyde i notesystemet. Det er en fin aktivitet enten du vil at elevene skal lære å lese noter eller bare lære nok til å avmystifisere notesystemet. Opplegget krever ingen forkunnskaper av verken lærer eller elever og er dermed også godt egnet som vikaropplegg.


Mer informasjon...
121/1.0

Det rimer

"Det rimer" er en aktivitet for de yngre elevene. I sangen kan alle være med på å dikte, rime og utforme teksten selv. Det passer også fint å lage enkle bevegelser til den. Her får man mestring og glede, samtidig som man leker med musikalske grunnelementer. Det følger også med en lydfil med akkompagnement.


Mer informasjon...
122/1.0

Inne i skogen

Denne sangen er en reise inn i skogen. Vi møter dyr og finner spennende ting - men hvilke dyr og hva som skjer er opp til elevene. Det er en rammesang, der innholdet skapes av elevene i et kreativt og eksperimenterende samspill. Bevegelser og dramatisering og instrumenter hører naturlig med. Det følger også med en lydfil med akkompagnement.


Mer informasjon...
Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg