Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

Alle produkter

Opplegg
101/1.1

Improvisasjon og innføring i enkel harmonikk

Opplegget innledes med at alle lærer å spille en ferdigkomponert melodi. Deretter improviserer elevene fram egne melodier bestående av to nesten like deler. De lærer om pentaton skala, grunntone og kvint og bruker dette til å forme en god melodi.


Mer informasjon...
102/1.3

Puls og rytme 1

Puls og rytme 1 inneholder to aktiviteter:

Detektiv er en morsom lek som gir trening i konsentrasjon, å holde pulsen og være i fokus. Den kan også brukes som et avbrekk mellom andre aktiviteter, for å løse opp stemningen og for å bli kjent med en ny gruppe.

I Direkte kanon hermer elevene rytmer i kanon og må lytte til en rytme mens de utfører en annen. Aktiviteten trener konsentrasjon, ferdigheter i å oppfatte og herme rytmer og i å lytte til noe annet enn det man selv spiller. Dette er ferdigheter som legger grunnlag for alle typer musikalsk samspill.


Mer informasjon...
103/1.3

Puls og rytme 2

Puls og rytme 2 inneholder to aktiviteter:

Pulsstafett er en enkel lek for å trene på å holde en jevn puls ("holde takten") alene og sammen med andre. På den måten bidrar den til å utvikle en musikalsk ferdighet som er grunnleggende for musisering. Pulsstafett utfordrer også konsentrasjonsevnen og elevene får trening i å være i fokus. Når de mestrer aktiviteten kan man også trekke inn øvelser for å bli kjent med ulike taktarter.

Rytmelotto er en variant av lotto, men med levende "brikker" som framfører en rytme. En eller flere spillere skal finne ut hvilke "brikker" som er like.


Mer informasjon...
104/1.0

Skulpturdans - den kjedeligste timen...

Her får elevene beveget seg til musikk på en lekende måte som lett fenger både gutter og jenter, store og små. Utgangspunktet er konkret samtidig som det gis rom for kreativitet. Opplegget gir en enkel inngang for å skape kreative uttrykk i bevegelse og dans.


Mer informasjon...
105/1.1

Klosseleken

Leken inneholder mye moro, men også god trening for puls og konsentrasjon. Hele gruppa må holde en felles puls med (eller uten) musikk for å bevege et antall klosser rundt i ringen på bestemte måter. Varianten med "klosse-eksamen" på stadige høyere nivå er et morsomt og spennende tillegg.

Leken er en variant av "Skoflyttersang" eller "Pass the shoe", som bl.a. finnes på: Ut på gulvet, dans 1 (Norsk kulturskoleråd, 1999)


Mer informasjon...
106/1.3

Komponere en melodi

En "trinn for trinn"-veiledning i hvordan elever kan komponere en melodi ved å lære seg teknikker for å skape, bearbeide og sette sammen motiver. Noen opplever det som en sperre å skulle "finne på noe fint". Teknikkene de lærer setter kreativiteten i et system som gjør at alle kommer frem til et resultat.


Mer informasjon...
107/1.0

Komposisjonslek: 8-rekke

8-rekke er en enkel lek som kan lede i flere retninger: Rytmisk improvisasjon med et enkelt system som alle mestrer, gå videre til avansert gruppeimprovisasjon, eller bruke leken som utgangspunkt for å lære og øve på å lese noter. Den kan også brukes som enkel "oppvarming" og trening i oppmerksomhet og samspill.

Variasjonsmulighetene gjør at leken kan brukes på alle alderstrinn. Den krever ikke spesielle forkunnskaper fra læreren.


Mer informasjon...
108/1.0

10 sanger på 2 akkorder

Her får elevene øvd seg på å spille sanger med to grep og høre når de skal skifte. Samtidig får de drillet grepene, mens de som mestrer det godt også øver på å akkompagnere seg selv. Opplegget er utformet med tanke på gitarspill, men kan også brukes med andre akkordinstrumenter, for eksempel piano/keyboard.


Mer informasjon...
110/1.0

Vi lager nystev!

Elvene lærer å lage egne sangtekster i et system som alle mestrer. De øver seg på å anvende form, rim og på å få teksten til å passe med melodien. Utgangspunktet er nystev, en enkel form som kan brukes i mange sammenhenger, samtidig som de blir kjent med en morsom tradisjon fra folkemusikken. Med opplegger følger også tre stev i en flott innspilling av Kari Malmanger.


Mer informasjon...
111/1.0

Improvisasjon og enkelt gitarspill

Elevene lærer to enkle grep på gitar (en finger!) og akkomagnerer med dette en rytmisk melodi spilt på stavspill. Så legger vi til rette for enkel improvisering. Elevene kommer raskt til klingende resultater, og opplegget passer fint som en første innføring i gitarspill. (Heller ikke læreren trenger å kunne spille gitar på forhånd for å bruke dette opplegget!)


Mer informasjon...
112/1.0

Tingene på gulvet

Å komponere i store grupper/klasser byr på utfordringer. Her er en enkel aktivitet som vi kan tilpasse for alle aldre og som ikke krever spesielle forkunnskaper fra læreren. Resultatet blir likevel spennende komposisjoner.

Undervisningsopplegget beskriver også muligheter for å utvide aktiviteten med grafisk notasjon for å lage en større gruppekomposisjon.


Mer informasjon...
113/1.0

Improvisasjon - enkelt og greit

I dette opplegget beskrives mange enkle improvisasjonsøvelser. De er ikke knyttet til bestemte stiler eller sjangre, og er derfor ikke avhengige av forkunnskaper i musikkteori eller sjangerkunnskap. I øvelsene brukes det andre regler eller rammer for musikk enn noter, og her trenes elevenes evne til å lytte både til seg selv og andre. Opplegget legger vekt på å presentere ideer til veiledning og vurdering.


Mer informasjon...
114/1.0

Store klokker - noteverdier

Opplegg for småskoletrinnet med noteverdier som tema. Gjennom sang og samspill får elevene et praktisk forhold til noteverdier, og lærer musikkteori gjennom egen erfaring.


Mer informasjon...
115/1.0

Stomp og stol

"Stomp og stol" er et undervisningsopplegg inspirert av den engelske rytmegruppen STOMP, som bruker alle mulige ting som grunnlag for sine koreograferte rytmesekvenser. Opplegget er i utgangspunktet enkelt, men her er rom for vesentlig elevkreativitet!


Mer informasjon...
116/1.0

Kanon og RAP

Dette undervisningsopplegget er basert på Pachelbels "Canon" og Coolio's "C U When U Get There". Her er rom for lytting, tekstanalyse, tekstskriving og samspill med improvisasjon.


Mer informasjon...
117/1.0

Afrika! Sang, dans og samspill.

De to afrikanske sangene som presenteres, Afrikansk elvesang og Bele mama, egner seg utmerket som utgangspunkt både for musisering og komponering. I afrikansk tradisjon er jo også ofte sang, bevegelse, dans og spill vevet sammen i en helhet.


Mer informasjon...
118/1.0

Komponere med stemmen

Her får du tre enkle aktiviteter for å komponere med stemmen. Regnvær inneholder felles improvisasjon, mens Ulike stemmelyder og Finn samme tone fokuserer mer på en dirigent som leder elevene gjennom komposisjonen. De to siste er også fine øvelser for langsiktig arbeid med bevisstgjøring av stemme og intonasjon.


Mer informasjon...

119/1.0

Noterebus

Noterebus er en smart og morsom måte å lære litt om tonenavn og tonehøyde i notesystemet. Det er en fin aktivitet enten du vil at elevene skal lære å lese noter eller bare lære nok til å avmystifisere notesystemet. Opplegget krever ingen forkunnskaper av verken lærer eller elever og er dermed også godt egnet som vikaropplegg.


Mer informasjon...
121/1.0

Det rimer

"Det rimer" er en aktivitet for de yngre elevene. I sangen kan alle være med på å dikte, rime og utforme teksten selv. Det passer også fint å lage enkle bevegelser til den. Her får man mestring og glede, samtidig som man leker med musikalske grunnelementer. Det følger også med en lydfil med akkompagnement.


Mer informasjon...
122/1.0

Inne i skogen

Denne sangen er en reise inn i skogen. Vi møter dyr og finner spennende ting - men hvilke dyr og hva som skjer er opp til elevene. Det er en rammesang, der innholdet skapes av elevene i et kreativt og eksperimenterende samspill. Bevegelser og dramatisering og instrumenter hører naturlig med. Det følger også med en lydfil med akkompagnement.


Mer informasjon...

Samspillarr
210/1.0

Haba Haba

Stella Mwangi vant en suveren seier i den norske finalen i Melodi Grand Prix 2011, og låta ble raskt populær. Haba Haba består av tydelige elementer som elevene fint klarer å spille - hele eller deler, avhengig av alder og nivå. Her er et enkelt arrangement for samspill!


Mer informasjon...
208/1.0

Wiegenlied (Vuggesang)

Denne vuggesangen kjenner mange av elevene fra spilledåser og kosedyr de har hatt ved sengen. De har ofte en historie å fortelle når vi begynner å spille. Melodien er opprinnelig komponert av Johannes Brahms og passer fint inn som del i et tverrfaglig tema om Europa. Men den kan selvfølgelig også brukes i en rekke andre sammenhenger, på forestillinger og konserter. Vi pleier å ha som mål at minst en av foreldrene i salen feller en tåre - det klarer vi alltid!


Mer informasjon...
201/1.0

Amazing Grace

Dette er en kjent melodi fra Skotland. Den er veldig logisk bygget opp og derfor lett å lære. Arrangementet byr på enkelt samspill, samtidig som man kan gi større utfordringer til noen. Det kan spilles av få eller mange, på ulike instrumenter og gjerne i kombinasjon med sang. Stilen kan legges opp fra det stille og forsiktige, til en riktig "power ballad" hvis dere velger å ha med bandinstrumenter. Det følger med noter for elever som spiller et instrument på fritiden. Arrangementet passer fint inn i et tema med musikk fra Europa.

Se video med Amazing Grace.


Mer informasjon...
207/1.0

Halling

Denne hallingen ble brukt av Edvard Grieg i hans Norsk dans nr. 4 for firhendig klaver. Arrangementet inneholder fire spillestemmer av forskjellig vanskelighetsgrad, i tillegg til den fengende melodien. Opplegget kan også brukes i forbindelse med arbeid om Grieg, og som akkompagnement til hallingdans.


Mer informasjon...
209/1.0

Lille Frøken Kantarell

"Lille frøken kantarell" er en kjent sang i norsk skole, f.eks. i temaer som høst, sopp og natur. Her kommer den i et enkelt arrangement. Vedlagte lydfiler kan brukes til å lære sangen og som akkompagnement hvis man ikke ønsker å spille selv.


Mer informasjon...
205/1.0

Baluba

Baluba er en morsom "barne-protestsang" skrevet av Geir Hegerstrøm. Her er den ikledd et meget enkelt arrangement - kun en stavspillstemme med to toner som beveger seg trinnvis.


Mer informasjon...
204/1.0

Kjerringa med staven

Her presenteres den kjente og kjære folkesangen med enkle spillestemmer, slik at alle elever skal kunne delta og oppleve mestring. Mange kjenner den fra før, men de færreste kan alle versene!


Mer informasjon...
206/1.0

Ei halvsann vise om bulldogen Trygve

Dette er en tøyse-sang som Thor Neby har laget om sin egen hund. I tillegg til sang og spill inneholder arrangementet mulighet for improvisasjon. Tilsammen blir det mye fart og moro! Det følger med tre lydfiler som gjør innlæringen raskere og spillingen morsommere.


Mer informasjon...
203/1.0

Kalinka

Kalinka er en kjent folketone fra Russland og passer fint inn i et tema med musikk fra Europa. Her er sangen tilrettelagt for enkelt samspill, samtidig som det er mulig å gi større utfordringer til noen. Det følger med noter til et enkelt akkompagnement som kan spilles på piano av lærer eller elever.

SE VIDEO MED KALINKA


Mer informasjon...
202/1.0

Såg du noko te kjerringa mi?

Dette er en fin folketone i et arrangement med mange muligheter. Bruk en av variantene som er beskrevet eller velg det som passer for dine elever. Her er det også gode muligheter for tilpasset opplæring. Arrangementet er brukt både i grunnskolen på 1. trinn og 7. trinn, og i skolekorps med 18-åringer sammen med 9-åringer. Det finnes utfordringer på alle nivåer.


Mer informasjon...

Diverse nyttig
001/1.1

Notasjon av grep for gitar

En enkel oversikt som viser notasjon av gitargrep. Oversikten dreier seg altså ikke om besifring, men om hvordan selve grepet noteres. Dette er nyttig når elevene skal spille gitar. Innlæring av nye grep går lettere, og det blir enklere å gi veiledning i gruppa når grepene også kan beskrives. Passer fint å bruke på overhead eller elektronisk tavle ved gitarspill.


Mer informasjon...

002/1.0

Rytmekort 1

Tekst leses ikke bare som enkeltbokstaver, men som ordbilder - grupper av bokstaver som danner meningsfulle ord. Slik er det også med noter. Også hvis man ikke har som mål å lære noter, så gir rytmekort mulighet for konkretisering og visualisering som forsterker læringen. Rytmekort er derfor et godt hjelpemiddel innen all musikkundervisning.


Mer informasjon...

003/1.0

Rytmekort 2

Tekst leses ikke bare som enkeltbokstaver, men som ordbilder - grupper av bokstaver som danner meningsfulle ord. Slik er det også med noter. Også hvis man ikke har som mål å lære noter, så gir rytmekort mulighet for konkretisering og visualisering som forsterker læringen. Rytmekort er derfor et godt hjelpemiddel innen all musikkundervisning.

Rytmekort 2 bygger på, og brukes sammen med Rytmekort 1.


Mer informasjon...

008/1.0

Gitargrep 1 - de mest brukte (og noen til)

Stadig flere bruker prosjektør i undervisningen. Ville det ikke vært kjekt å kunne få opp gitargrep i en fei? Eller kanskje du heller vil ha de på papir? "Gitargrep 1 - de mest brukte" gir deg både en PDF-fil med 40 grep og en pakke med de samme grepene som bildefiler. Her er dur-, moll og septimakkordene til C, D, E, F, G, A, H, Fiss og Bb. En rekke forenklede grep er også tatt med.


Mer informasjon...

010/1.0

Samhandlingsleker

8 leker som kan brukes med mange forskjellige typer grupper og med deltakere i ulike aldre. De fleste lekene har fokus på samhandling.


Mer informasjon...
011

Noteark

Klar for å skrive noter? Her får du ark med notelinjer i noen forskjellig varianter. Når du har lastet ned filen kan du skrive ut, kopiere og dele så mye du vil.


Mer informasjon...

012/1.2

Julebeat for beat

Julebeat for beat er en variant fra det populære TV-programmet Beat for beat. Reglene er tilpasset klassesituasjonen for å få lite venting og mest mulig aktivitet for elevene. Det følger med interaktivt opplegg for bruk på Smartboard. De som ikke har Smartboard kan bruke vanlig tavle e.l. Dette er en hyggelig aktivitet like før jul!


Mer informasjon...
013/1.0

Audacity: Oversikt

Audacity er et gratis og godt program for opptak og redigering av lyd. Her får du en 4 siders oversikt over knapper, verktøylinjer og noen av de mest brukte menyvalg i programmet. Oversikten er hendig til oppslag underveis i arbeidet eller for undervisning.


Mer informasjon...

Musikk, sanger og komp
301

Reven, Rotta og Grisen

En tradisjonell norsk folketone, for anledningen arrangert med elementer fra ulike kulturer. Sangen er lett å lære og arrangementet har rom for dans og lek mellom versene.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

302

Gula Gula

Denne kjente låta fra Mari Boine er innspilt av musikere verden over. Gula Gula er samisk og betyr "hør hør". Låta ble laget i 1989 som et varsko om forurensning, om miljøvern og kampen for jorda vår. Sangen handler om at jorda er vår mor, at vi må respektere henne og behandle henne fint, og at det må være dialog mellom jorda og menneskene som bor her. Annbjørg Hætta synger sammen med barn fra Eiksmarka skole.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

303

Mastom Mastom

En morsom sang, opprinnelig iransk/persisk. Den handler om å være beruset av forelskelse. Men samtidig må man passe seg for "medaljens bakside", eller "rosens torn", som det heter i sangen.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

304

Cái Nhà

Denne vietnamesiske sangen handler om "huset" som våre forfedre har bygget. Vi må vedlikeholde det.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

305

Fest Uti Sigenarlegren

Dette er nydelig en norsk-svensk tatervise. Den er spilt inn på Veronica Akselsens "Blod og ild" (2010) og vi var så heldige å få låne kompet. Her er den med tre solister og et lite kor.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

306

Dhulkaaga Hooyo

Sangen er en hyllest til Somalia og oppfordrer somaliere til å verdsette landet sitt. Tanja Tegnander har gått lenger enn de fleste i å sette seg inn i en annen kultur. Her er hun solist på somalisk.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

307

Duma Dum Mast Qalandar

Denne pakistanske sangen er en hyllest til de store sufi-poetene, til kunsten, ekstasen og livsgleden. Siden den ikke er spesielt religiøs i sitt innhold, er den også i bruk på tvers av religiøse skillelinjer.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

308

Kangding Qing Ge

En vakker og melodiøs kinesisk sang om kjærlighet, fortalt i en humoristisk tone.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

309

Maruthuvichi Padal

I gamle dager fikk ikke fedrene lov til å være med inn på fødestuen. Derfor sang jordmødrene om det var en gutt eller jente som hadde kommet til verden, slik at de utenfor kunne høre. Denne sangen kalles også Tamilsk Jordmorsang og er opprinnelig fra Sri Lanka.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

310

Kad Ja Podjoh Na Bembasu

En ung mann er på vei til Bembasja for å hente vann. Kvinnene står i døråpningene og smiler mot ham når han kommer. Jenta han elsker ber ham komme bort, men han ber henne vente. Neste gang han kommer har hun giftet seg med en annen. Bosnisk-Hercegovinsk kjærlighetsvise.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

311

Katyusha

En kjent russisk kjærlighetssang om Katyusha som er forelsket i en soldat på vakt ved grensen. Hun får et brev fra ham og går ned til elvebredden. Sangen hun sender tilbake minner ham om hennes kjærlighet.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

312

Jambo Bwana

Denne livlige sangen er en hyllest til Kenya, - naturen, dyrelivet og folket. Hakuna matata betyr "ingen problemer".

Kr. 10.00

Mer informasjon...

313

Idas Sommarvise

Denne nydelige visa fra Emil-filmene er kjent og kjær for mange. Et godt eksempel på "importert" svensk kultur som har blitt allemannseie i Norge.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

314

Maciek Słoneczko

Denne polske visa handler om gamle Maciek, en mazur som går syngende rundt i gatene. Men hvem skal synge når Maciek dør? Det sies at når mazurens sjel hører musikken, så springer han opp.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

315

La Cucaracha

Dette er en morsom mexicansk barnesang om en optimistisk og dansende kakkerlakk som mangler et ben.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

316

Şımarık

En fengende tyrkisk låt, opprinnelig sunget av Tarkan. Den handler om en forelsket mann som samtidig må innse at nye tider og nye skikker møter den verden han lever i. Mange kan ha hørt sangen som kjenningsmelodi til TV- og radioprogrammene Migrapolis på NRK.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

317

Ved Rondane

Innspillingen "Jeg vil bygge mitt land" avrundes med en instrumental epilog basert på "Ved Rondane" av Aasmund Olavsson Vinje og Edvard Grieg. Den opprinnelige teksten, som begynner med "No ser eg atter slike fjell og dalar", har et universelt uttrykk. Uansett hvor vi vokser opp og hvor vi havner senere i livet, så kan møter med natur og kultur bygge identitet og tilhørighet, - både til det vi kommer fra, og det vi kommer til.

Kr. 10.00

Mer informasjon...

318

"Jeg vil bygge mitt land" (hele albumet)

På "Jeg vil bygge mitt land" synger elever fra Eiksmarka skole sanger fra 16 kulturer som har et fotfeste i Norge. Innspillingen ble nominert til Spellemannsprisen i kategorien for barneplater, 2010.

Kr. 99.00

Mer informasjon...


Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map