Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

Puls og rytme 1

Puls og rytme 1 inneholder to aktiviteter:

Detektiv er en morsom lek som gir trening i konsentrasjon, å holde pulsen og være i fokus. Den kan også brukes som et avbrekk mellom andre aktiviteter, for å løse opp stemningen og for å bli kjent med en ny gruppe.

I Direkte kanon hermer elevene rytmer i kanon og må lytte til en rytme mens de utfører en annen. Aktiviteten trener konsentrasjon, ferdigheter i å oppfatte og herme rytmer og i å lytte til noe annet enn det man selv spiller. Dette er ferdigheter som legger grunnlag for alle typer musikalsk samspill.

En bruker Kr. 49.00

Flere brukere:

Inntil 2 brukere på samme skole:
kr. 98.00
Inntil 4 brukere på samme skole:
kr. 147.00
Inntil 6 brukere på samme skole:
kr. 229.00
Flere enn 6 brukere på samme skole


Nøkkelopplysninger:

DETEKTIV

Anbefalt årstrinn: Kan tilpasses alle trinn.
Hovedområde: Musisere
Kompetansemål fra Kunnskapsløftet:

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne

(Musisere, etter 2. trinn:)
• delta i leker med et variert repertoar […]

(Komponere, etter 2. trinn:)
• utforske ulike musikalske uttrykk gjennom å improvisere med […] bevegelse

(Musisere, etter 4. trinn:)
• holde en jevn puls i ulike tempi

(Musisere, etter 7. trinn:)
• oppfatte og anvende puls […]

Forarbeid med de yngste elevene:

• Lytte og bevege seg til pulsen i musikk.
• Finne på bevegelser og herme etter hverandre.

Utstyr:
Innspilt musikk som har ekstra tydelig puls og et tempo som er godt å bevege seg til.

Antatt tidsforbruk: 10 minutter eller mer, hver gang man bruker aktiviteten.

DIREKTE KANON

Anbefalt årstrinn: Kan tilpasses alle årstrinn.
Hovedområde: Musisere
Kompetansemål fra Kunnskapsløftet:

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne

(Musisere, etter 2. trinn:)
• imitere rytmer […]
i ulike takt- og tonearter

(Musisere, etter 4. trinn:)
• holde en jevn puls i ulike tempi
• imitere […] enkle rytmer […]

(Musisere, etter 7. og 10. trinn:)
Direkte kanon kan brukes som forarbeid, grunnlagstrening eller oppvarming før samspill.

Forarbeid med elever:
• Trening i å holde en jevn puls.
• Herme rytmer.

Antatt tidsforbruk: 10 minutter jevnlig

FELLES FOR BEGGE AKTIVITETENE

Henvisninger:

Se bl.a. Puls og rytme 2 (103) og Klosseleken (105).

Tilrettelagt av: Eldar Skjørten
Antall sider: 6

Varenr./versjon: 102/1.3

Oppdatert 16.11.15


Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken Kontakt oss Vil du annonsere på Musikkpedagogikk.no ? Image Map