Følg oss:
twitter.jpg

Visste du at...?

Musikkpedagogikk.no gir deg mulighet til å handle ett og ett opplegg for musikktimene. Du laster ned det du vil ha - når du vil ha det - gjort på få minutter.

Flere brukere på skolen?

Kjøp tilgang for flere lærere på samme skole ved å velge dette i handlekurven. Dermed slipper skolen å kopiere i strid med Kopinor-avtalen.

Vi holder deg gjerne oppdatert om nyheter via nyhetsbrev, på Facebook eller Twitter. Enkelt og greit!


Du er her » Musikkpedagogikk.no

Ønskekvist-modellen

Kvalitetsmodellen for vurderingsarbeid i skolen er basert på Ønskekvist-modellen. Her følger en kort presentasjon av denne. For en fullstendig presentasjon, se sidene til Aarhus Universitet.


Ønskekvist-modellen er en model for vurdering av kunstnerisk kvalitet i performativ kunst, utviklet av Jørn Langsted, Karen Hannah og Charlotte Rørdam Larsen på Institut for Æstetiske Fag, Århus Universitet.

Med denne modellen ønsker man å skape et samtalerom for vurdering av kunstnerisk kvalitet. I den sammenheng etableres noen kjernepunkter man må ta stilling til: VILLEN, KUNNEN og SKULLEN - eller ENGASJEMENT, EVNER og NØDVENDIGHET. Så settes begrepene sammen til en modell:

Her kan pilene ha ulik lengde for å markere at et område f.eks. står sterkere enn de andre. Det er imidlertid ikke gitt at "det perfekte kunstverk" oppstår når pilene er lange på alle områder. Hensikten er heller å markere at utsagn om kvalitet kan legge vekt på ulike områder. Noen legger vekt på villen, noen på skullen eller kunnen, mens andre igjen kanskje legger vekt på sammenhengen mellom pilene. En slik sammenheng synliggjøres også ved at pilene uttrykker en slags visuell profil som kan være utgangspunkt for vurderingen.

I Ønskekvist-modellen unngår man bevisst å plassere kjernebegrepene som vinkelspisser i en trekant fordi det ville symbolisere et lukket rom. I stedet bruker man piler som uttrykker at områdene trekker i flere retninger og at begrepene utgjør en kjerne som utgangspunkt for diskusjon om kvalitet.

Les mer om Ønskekvist-modellen på sidene til Aarhus Universitet.

Kvalitetsmodellen for vurdering i skolen, den som presenteres her på Musikkpedagogikk.no, tar i bruk visse deler av prinsippene for Ønskekvist-modellen:

  • Definere kjernebegreper / kvalitetsområder som vurderingen bør ta stilling til.
  • Bruke disse for å etablere et samtalerom som utgangspunkt for å snakke om kvalitet.
  • Bruk av piler ut fra midten for å gi uttrykk for en dynamisk profil som utgangspunkt for vurderingsdialogen.
TILBAKE TIL PRESENTASJONEN AV KVALITETSMODELLEN.


Del på:

Handlekurv

0 varer | pris: kr. 0

Salgsvilkår

Tips andre om denne siden:

Problemer med å lese sider? Klikk her.

Annonser:

Last ned undervisningsopplegg Sanger Artikler om musikkfaget iPad prosjektblogg Nyhetsbrev Informasjon om kurs Spørsmål og svar om nettbutikken